...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Om man hela tiden sitter och hakar upp sej på alla som kör med halvljus och dimljus samtidigt så blir man nog irriterad, jag blir inte heller speciellt störd av den kombinationen men det är klart man sitter lite högre i en Rav4 än i en låg personbil, kanske spelar roll ?:-/
Användarvisningsbild
av joel80
Mest bländande är det på SUVar eller lite högre bilar som man möter eller ligger framför i mörker.. en och annan "vanlig" bil verkar också vara mer bländande än andra, kanske konvertering eller konstigt ställda dimljus. Jag tycker rent allmänt att det blivit lite jobbigare att köra i mörker på senaste år (ålderskris!!) och just kombinationer av massa olika lampor är extra störande.
Användarvisningsbild
av vetten
Bilprovningen verkar ha slutat med att kolla inställningen av dimljusen numera vilket dom gjorde för ett antal år sen så nu kan dom ju stå hur som helst verkar det, tror att bländningsrisken skulle minska om alla dimljus var rätt inställda, sen verkar det ju också vara många som konverterar dimljusen med diverse mer eller mindre lagliga glödlampor vilket inte gör saken bättre.
Besiktningen gnällde minsann på mitt högra dimljus för... 2 år sen. Inget nedslag, förutsatt att jag ordnade det såfort jag åkt därifrån.
Användarvisningsbild
av erikn
För ett år sedan fick jag valet att koppla ur dimljuset eller få en tvåa då det inte gick att justera. Kopplade ur direkt och det fick vara urkopplat.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Mittfilsåkare idag igen. Från Arlanda till kista. Tomt i högerfilen, men minsann, i fil 2, 3 och 4 ligger de och trycker. Alla i samma hastighet.
Dessutom två av de sedvanliga taxibilarna, som ligger längst till vänster i samma hastighet som de i filen till höger om dem. Jag helljusblinkar, de bromsar och går ut till höger, jag kör om och de går omedelbart ut i omkörningsfilen igen. Utan att öka hastigheten.
Mötte en linjebuss en kväll i helgen den hade halvljus + 4st dimljus, 2 på varje sida som snedda utåt på bussen, igång.
Starka som satan tappa nog sikten minst 4 sekunder pga detta farliga ljus och i 90km/h innebär det att bilen rulla minst 100 meter med knappt noll sikt.
Yrkesetik? yrkesmoral? hmm neee
Nya bilar med bara ETT backljus. Svärmor har en flång ny Citroen (ja, jag vet...) och jag såg häromdan att bara ett backljus lyser på den och då slog det mig att fenomenet ändå är skapligt utbrett. Hur kommer detta sig?
Tycker att det ser riktigt snålt ut och tänk om just den sidan är blockerad av något varpå kringvarande inte ser att du ska backa/håller på att backa. Känns som en dum grej det där.
  • 1
  • 268
  • 269
  • 270
  • 271
  • 272
  • 553
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]