Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m2c
Hade det varit min bil så hade jag börjat med att felsöka knacksensorn innan jag ger mig på gasspjället.
Om datorn tror att knacksensorn är trasig så kommer den ställa tändningen så snällt att motorn aldrig ska spika.
Vilket borde resultera i trötthet.

Knacksensorn är ju mycket billigare än gasspjället, så därför skulle jag ha börjat där. Plus att den ändå måste fixas.
Användarvisningsbild
av CiA
Jag är på V70-jakt och har läst väldigt många Blocket-annonser och har inte stött på någon där gasspjället sägs vara bytt.

Testade idag på att söka i hela Sverige på ordet gasspjäll med begränsningen V70 tom -00 och jag får 4 träffar, och detta då på bilar där gasspjället är bytt. Och idag fanns det nära 500 V70 från -99 och -00 till salu.

Är det alltså inte särskilt vanligt att gasspjället har bytts?! Eller har det gjorts så tidigt att det fallit i glömska?
Användarvisningsbild
av pang58
Jag kan inte tänka mej annat än att gasspjället är utbytt på de flesta bilarna idag. I mitt fall gick bilen inte att köra mer än 30 km/h och så kan man ju inte ha det. Dessutom har/hade Volvo goodwill på detta, om än begränsad. I mitt fall tog Volvo halva kostnaden. Men givetvis bör man kolla upp gasspjället vid köp av dessa årsmodeller. Det är ingen gratis reparation. Kommer jag ihåg rätt handlade det väl om MY 1999-2002?
av Felkal
Hej!

Jag väcker liv i denna tråden igen.
Vad är det som gäller i dag om spjället går sönder på tex en -01:a?
Spjället är inte utbytt på min och är väl inte så intresserad av att lägga ut 7500:- på nytt.
Kan man lägga in ny programvara själv och hur får man i så fall tag på det?
Finns det någon verkstad som renoverar spjället och vad kostar det?
Tack på förhand för era svar.
Användarvisningsbild
av oktan
Felkal skrev:Hej!

Jag väcker liv i denna tråden igen.
Vad är det som gäller i dag om spjället går sönder på tex en -01:a?
Spjället är inte utbytt på min och är väl inte så intresserad av att lägga ut 7500:- på nytt.
Kan man lägga in ny programvara själv och hur får man i så fall tag på det?
Finns det någon verkstad som renoverar spjället och vad kostar det?
Tack på förhand för era svar.
Atech2.se är det som gäller! 3600:- för ett nyrenoverat spjällhus!
Böt mitt i lördags. Funkar klockrent!
av Felkal
Har Atech

2.se blivit bättre nu.
Har läst mycket negativt om deras renoverade spjäll på olika forum.
Behövde du ladda in ny programvara till den också?
Användarvisningsbild
av oktan
Felkal skrev:
Har Atech

2.se blivit bättre nu.
Har läst mycket negativt om deras renoverade spjäll på olika forum.
Behövde du ladda in ny programvara till den också?

Jag har mest hört positiva saker om Atech2 så valet var jag skulle köpa spjället var lätt.
Dom lägger in rätt programvara i ditt spjäll och sen är det i 9 fall av 10 bara att montera i det.
Finns någon enstaka som behövt uppdatera igen på volvo vad jag hört.
Man lossar batterikabeln innan montering.
Då man monterat i spjället sätter man tillbaks kabeln på batteriet och vrider på tändningen i 1min.
Sen vrider man av tändningen i ytterligare 1min.
Sist startar man bara bilen och låter den gå på tomgång i 1 min.
Sen kan du åka som normalt igen.

Fungerade hur jäkla bra som helst för mig. Bilen går bättre nu än på flera år.
av BGA
Kan bekräfta att MM spjällhus fortfarande är ett problem. Skrotarna i Skåne, Halland som jag brukar besöka är tömda på dessa spjällhus. På sätt och vis kan man väl tänka att Volvo uppnått sitt mål med att montera undermåliga (vilket dom helt säkert visste - dock hade dom otur denna gången - dom blev föör dåliga). Målet var och är att få bort bilen efter 10 år. Vem byter spjällhus för 10 tusen hos Volvo för en bil som är 10 - 15 år och värd 5 tusen kronor.
Några frågor:
Är spjäll med gul etikett bättre än dom gamla med vit?
Läste på ett US forum en lista över vilka spjällnummer som satt på de olika Volvomodellerna. Någon sett en sån lista?
Finns oxå en lista över spjällnummer som var utbytbara mot varandra utan att behöva programmera om bilen?
Via VIN - koden skulle man oxå kunna hitta spjällnummer?
av Per L
När jag skulle byta spjäll på morsans S60 -01 läste jag på nätet och hittade massor av information om dessa spjäll. Här är en sammanfattning av vad jag hittade:
- Spjällen med gul etikett är bättre men det finns statistik som visar att de inte är så värst mycket bättre än de med vit etikett.
- Jag hittade vilka "gula" artikelnummer som ersatte vilka "vita" artikelnummer
- Det är olika mjukvaror i de olika spjällen och även i samma spjäll som sitter i olika bilmodeller
- Det går inte att byta spjället mot ett BOSCH (som kom på senare årsmodeller)

Trots pkt nr tre ovan provade jag att montera i ett begagnat spjäll från en S80 -01 140hk automat i morsans S60 -01 140hk Automat och det har fungerat i många år utan att byta till "rätt" mjukvara. Vad som skiljer mellan en S80 och en S60 vet jag dock inte mer än att mjukvaran (åtminstone när jag bytte) hade olika artikelnummer

Jag har också för mig att en del användbar informationen hittade jag i VOLVO VADIS som jag laddade ner från nätet

Per L
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]