Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:
StringerBell skrev:Är det inte så att det Mekonomen-verkstäderna egentligen är vanliga små bilverkstäder som är anslutna till M. via något franschise-avtal?
Så är det. Men det är ju tråkigt att förstöra folks fördomar med fakta. :wink:

Serviceprotokoll har jag fått varje gång jag använt Mekonomen, vet inte vad som åsyftas i inläggen ovan.
Ja det är tråkigt av Motormännen att redovisa fakta när man testar fristående verkstäder, ingen av de testade verkstäderna lyckades serva en bil så att garantin kommer att gälla längre.
crumpets skrev:Kanske märkesverkstäderna är bra på mindre orter men på större orter där anläggningarna är svindyra och mekarna är extremt tidspressade har jag väldigt svårt att tro att Volvos egen verkstad skulle fuska mindre än mekonomen m.fl. faktiskt... Det fuskas nog på alla verkstäder. Ju mer tidspress desto värre.
Är hyran och lönekostnaden lägre i storstadsregionerna för fristående verkstäder jämfört med märkesverkstäder?
Men tycker man att 25 % rabatt är bra så grattis, personligen så kollar jag alltid vad en sak kostar inte rabatten , jag får min lön i SEK inte i procent.
Och en begagnad bil med service stämplar från mekonomen är för mig helt ointressant.
Tomas88 skrev:Ja men precis!
Vilken kedja det är som servar har nog ingen större betydelse. Det är ju vem som jobbar där som har betydelse.
Så är det. Och det är franchise. Så när du servat din bil där, kört till andra änden av landet, och det du just servat går sönder, skiter kedjan i dej totalt och du är utlämnad till en verkstad i andra änden av landet som inte lyfter luren. Exempelvis.
Mwi skrev: Är hyran och lönekostnaden lägre i storstadsregionerna för fristående verkstäder jämfört med märkesverkstäder?
Men tycker man att 25 % rabatt är bra så grattis, personligen så kollar jag alltid vad en sak kostar inte rabatten , jag får min lön i SEK inte i procent.
Och en begagnad bil med service stämplar från mekonomen är för mig helt ointressant.
Inte för att jag är särskilt positiv till mekonomen-verkstäder. Har upplevt dessa som ofta ganska dyra.
Men varför är du så negativ till alla dessa?
Om en verkstad går in i Mekonomen-kedjan, blir den då helt plötsligt mycket sämre?
Varför jag är negativ till mekonomen, jag har provat mekonomen en gång det funkade inte, en kollega på jobbet testade en gång, det funkade inte. Helt ärligt jag orkar inte med att ha med amatörer att göra.
Tänk så här, du skall anställa en ny person på ditt jobb. Vem väljer du, den som är bäst/mest kunnig eller tar du den som lämnar 25 % rabatt på lönen?
Om du du åker till Smista All'e och tittar, jag tror att Porsche, Audi, Mercedes, Nissan, BMW och så vidare har betalt lika mycket för marken som mekonomen. Så varför tror du mekonomen skall vara billigare än en märkesverkstad, jag vet vem som kan ett bilmärke bäst och det är inte mekonomen.
Men allvarligt. Mekonomen är ju inte en enda verkstad med en ägare.
Jag köper absolut att du inte återkommer till en dålig verkstad. Men bara för att en mekonomenverkstad gjort ett dåligt jobb betyder det ju inte att alla andra gör det också.
Sen vet jag inte om jag håller med om att mekonomen skulle hålla lägre pris alltid.
Har varit med om att de varit dyrare än Volvo när jag jämfört.
Så här ser protokollen ut. Skillnaden mot en auktoriserad verkstad är obefintlig.
image.jpg
image.jpg (682.62 KiB) Visad 697 gånger
image.jpg
image.jpg (1.26 MiB) Visad 695 gånger
45%
1700:-

Säger inte emot :-D Tveksam till att fö[…]

Bilen offline

Detta hände mig efteråt senaste mjukvar[…]

Köpa kompressor nivåreglering

Ja då var kompressorn bytt, blev tillslut de[…]

Nej, men att ha två bilar bara för att […]