Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 122Sport
Kontrollerade oljenivån idag och det visade på näst nedersta markeringen på stickan.
Bilen har idag gått precis 600mil, tycker att det känns som onödigt hög förbrukning!?
De tidigare Volvobilarna jag haft behövde jag aldrig fylla på någon olja mellan service (12månader) men nu känns det som att jag kommer att få fylla flera gånger innan första service som jag misstänker blir i september-15.
Tycker att det är lite kort körsträcka med den förbrukningen. Har en bekant som hade en Audi A6. Förbrukningen av olja låg i en annan dimension. På hundra mil fick han slå på 1 1/2 liter olja. Han vågade inte köra ut ur staden utan ha med sig en dunk med olja. Fick till besked att de var helt normalt av VAG. Bör kanske tillägga att bilen inte hade gått mer än 2000 mil och var nästan ny.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker oljenivån verkar gå lite upp och ner i min t6:a, den skall helst ha stått still i flera timmar innan kontroll dessutom, och verkar väldigt känslig på att det skall va rakt underlag.

Jag skulle vilja säga att den förbrukar mellan 0,5-1L olja per tusen mil, men det har varierat lite under de 8000mil jag haft bilen.
av 122Sport
volvoc70cab skrev:Tycker att det är lite kort körsträcka med den förbrukningen. Har en bekant som hade en Audi A6. Förbrukningen av olja låg i en annan dimension. På hundra mil fick han slå på 1 1/2 liter olja. Han vågade inte köra ut ur staden utan ha med sig en dunk med olja. Fick till besked att de var helt normalt av VAG. Bör kanske tillägga att bilen inte hade gått mer än 2000 mil och var nästan ny.
Det låter ju helt galet! Måste ju vara ett allvarligt fel på bilen redan ifrån fabriken!
Så illa är det ju inte fallet här, och jag ska erkänna att bilen inte stod helt horisontellt vid kontrollen, nu har den stått i garaget i några timmar så jag ska kolla igen.
Användarvisningsbild
av Perra83
Samma med en VW Golf 3 -95 1.8 som ja hade en gång i tiden. Den tog rätt mycket olja. Typ 1liter på 100mil.

Alla Volvofemmor som ja haft genon åren (6st) har tagit 0,5-1 liter på 1000mil. Ja kör mycket i stan så det är okej.

TS, kollade oljenivån när bilen var ny? Den kan säkert ha legat på mitten eller kanske lägre.
av 122Sport
På gränsen över halv på stickan nu, kall motor i flera timmar och på plant garagegolv.
Men lite hård på oljan känns den ändå.., för att vara en Volvo iaf!
Senast redigerad av 1 122Sport, redigerad totalt 0 gånger.
av 122Sport
Är det någon typisk V.A.G grej att det ska gå så mkt olja? Samarbete med oljeproducenterna..?
Drar bilen 1 liter olja per 100mil så ökar ju "bränslekostnaden" lätt med 10-15% beroende på vilken olja man tippar i!? :???:
Användarvisningsbild
av Perra83
122Sport skrev:Är det någon typisk V.A.G grej att det ska gå så mkt olja? Samarbete med oljeproducenterna..?
Drar bilen 1 liter olja per 100mil så ökar ju "bränslekostnaden" lätt med 10-15% beroende på vilken olja man tippar i!? :???:
Ja det är orimligt hög oljeförbrukning. Har hört fler som har och har haft hög oljeförbrukning på sina VAG maskiner.
Användarvisningsbild
av Strebern
Det är väl inget konstigt med hög oljeförbrukning?
Många bilar drar ett par liter mellan servicetillfällena, läs på forumets andra delar så finns det mycket om detta

Hade en 2,5FT förut, den sörplade i sig kanske 2-4 liter Castrol edge på 1500 mil.
Inget konstigt enligt verkstaden.
Det låter inte helt normalt. Det finns säkert en variation mellan motorer men på mina två T6:or har jag aldrig behövt fylla på olja mellan servicetillfällena och de motorerna har ofta fått arbeta hårt. Däremot på tidigare T5 och D5 har jag fyllt ungefär en halv liter halvvägs genom serviceintervallet.

Långt mellan byten är en större ri[…]

Bakre ljuddämpare hål

Jag inte sett sådana hål på n&ar[…]

B230F går fett

Okej, då får jag kolla närmare p&[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]