Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jag skulle vilja gå lite längre. Vid vilka tillfällen fungerar inte en Volvo med D2 motor tillfredställande? Jag har haft min i drygt ett år nu, och kört korta sträckor, långa sträckor på både landsväg och motorväg. Jag har även dragit stora släp på upp emot 1300 kg. Inte vid något tillfälle har jag "kommit till korta". Jag kan tänka mig att dra ett 2000 kg släp skulle jag vilja ha en bil med högre släpvagnsvikt och större motor. :|
Ska du dra så stora släp är det ju helt nödvändigt med en bättre dragbil, då versionerna med D2 bara är godkända för just 1300 kg. Bilen är exempelvis oduglig för mig, just på grund av den låga släpvagnsvikten.
av AndS
SvenB skrev:Jag skulle vilja gå lite längre. Vid vilka tillfällen fungerar inte en Volvo med D2 motor tillfredställande? Jag har haft min i drygt ett år nu, och kört korta sträckor, långa sträckor på både landsväg och motorväg. Jag har även dragit stora släp på upp emot 1300 kg. Inte vid något tillfälle har jag "kommit till korta". Jag kan tänka mig att dra ett 2000 kg släp skulle jag vilja ha en bil med högre släpvagnsvikt och större motor. :|
När man har åkt med 200Hk motorer i många år :wink:
Rullar ca 2500 mil om året och uppskattar kraften i en motor, som jag skrivit i andra trådar väljer jag gärna bort en massa tilläggsfunktioner för att lägga dessa pengar på motorn. I stadskörning skulle jag nog kunna tänka mig en D2 men inte på landsväg där blir den för seg och jobbig att köra. Och så är det lite viktskillnad mellan en V50 och V70 att ta hänsyn till.
Så det finns inget svar på frågan när D2an inte fungerar då det är subjektivt, vissa gillar dess prestanda i en V70 andra gör det inte.
Användarvisningsbild
av SvenB
Har faktiskt ingen annan uppfattning än dig. Det jag menade var att TS har på gång att köpa en specifik bil med D2 i. Han vill ha hjälp med vad han skall tänka på vid köpet. Att då, på subjektiva grunder, avråda TS tyckte jag var fel. :|
Oavsett grunden så måste det vara helt rätt att avråda om man anser att avråda är det som ska göras. Bara för att någon vill veta vad han ska tänka på när han ska köpa en viss modell behöver hela tanken på att köpa den modellen inte vara rätt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror kommentar på detta är överflödigt. Jag tror mämligen att de flesta förstod vad jag menade. :-)-)
av AndS
SvenB skrev:Har faktiskt ingen annan uppfattning än dig. Det jag menade var att TS har på gång att köpa en specifik bil med D2 i. Han vill ha hjälp med vad han skall tänka på vid köpet. Att då, på subjektiva grunder, avråda TS tyckte jag var fel. :|
Är inte det mesta som anges subjektivt när man frågar om vad man anser om en bil och då ingår faktiskt även att vara negativ lika väl som att anse att t.ex. D2 motor är fullt tillräckligt :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror fortfarande att de flesta förstod vad jag menade. :D
av AndS
SvenB skrev:Jag tror fortfarande att de flesta förstod vad jag menade. :D
Förklara för jag förstår nog inte då nästan alla inlägg både de som anser att t.ex. motor räcker till och de som anser att den är för klen är subjektiva.
Objektivt blir det bara när TS definierar vad man förväntar sig i siffror och sedan kan jämföras med vad som olika modeller levererar.
Så för att hjälp TS ytterligare måste mera av vad man förväntar sig av bilen beskrivas.
av jpennerb
Jag har även kört D2 i V50 och visst där passar den bilen bättre. Just när man köra en lite större bil som V70 känns en D2 väldigt liten. Sen med automat så var det verkligen hopplös! Snacka om robotlåda och min automat går så mycket mjukare och med växlingar när man förväntar sig. Lådan var liksom två sekunder efter hela tiden. Helt plötsligt så växlar den när när man gav gas tidigare och samtidigt kommer turbon igång och bilen hoppar iväg, underligt...

Kan tilläggas att jag hade en förbrukning på 0,98l/mil enligt datorn, samma för 2.5ft automat är 1,7l/mil.
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]