Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej !.
har en Volvo S70 GLT -98 med 2st tillhörande larmdosor som följde med bilen vid köpet.
Ena dosan har börjat strula lite på slutet, så tänkte att de kunde va batteriet så bytte de men nu funkar den inte alls.
Testade även att byta batteri på den andra dosan också, men samma problem framkom även där.

Någon som har något tips?

Tacksam för svar !.

/ Kim
Inte för att vara någon form av besserwisser men har du kollat så att de nya batterierna är av rätt styrka samt att de sitter på rätt håll och har kontakt med polerna.
Det står inget i instruktionsboken som kan ge en vägledning? På vår gamla Saab var jag tvungen att trycka "lås upp" upprepade gånger i snabb följd för att få igång fjärren efter batteribytesprogrammet. Detta stod förklarat i instruktionsboken. Kanske något liknande i din bil?
Pasalacqua skrev:läste något om att vissa årsmodeller var man tvungen att lämna in för att det ska funka? Kan det verkligen stämma?
Ja, det stämmer. "Vissa årsmodeller" i det här fallet är samtliga S/V/C70(och säkerligen allt därefter).
MEN, det är bara om du köper nya fjärrkontroller som du måste lämna in för inprogramering. Dina har ju fungerat tidigare sa du, så jag tvivlar på att det är det som är felet.

Det är ju inte fjärrisarna som lagrar infon om vilken bil dom ska låsa upp, utan det är bilen som gör. T ex, radar du upp 10st x70'is och trycker på din fjärris, så tas signalen emot av alla 10 bilar, som sen avgör om signalen tillhör respektive bil.
Hmm... Ja det är inte omöjligt, det är ett kännt problem att mottagning blir sämre och sämre och till slut får man typ ha fjärrisen mot vindrutan, vinklad mot mottagaren, för att den ska reagera.

Mottagaren sitter förövrigt ovanpå instrumenthuset, så du kan ju alltid prova att placera fjärrisen så nära som möjligt och se om den reagerar då.

En helt annan sak som slog mig när jag gic[…]

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]