Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Hur dom tänkte? Tja en kvalificerad gissning är..

1500kr timman/ 2= Halvtimma 750kr.. kompispris 700kr..inte alls orimligt.
Vill man ha folks tid så kostar det. Det är inte VAD mekanikern gör som kostar. Det är ATT han gör.

Hur tänkte AD bildelar? 100 spänn.. svart får jag förmoda? Dom har säkerligen även dom ca 1500 i timman. Eller tar dom betalt för ca 4 minuter och går back på resten? Nu vet jag inte hur deras anläggning ser ut.

Jag kan iallfall inte vinka in dej, eller följa med dej ut och plugga in, läsa ur, notera eller skriva ut, diskutera eller informera, vara tillbaka redo för nästa jobb på 4 minuter. Inte ens om vi halverar timpenningen och då dubblar tiden till 8 minuter så kan jag lösa det.

Alla är inte intresserade av att utföra gratisjobb, nåt kanske att förvisso notera, men inte att irritera sej över.
Du jobbar säkerligen inte heller gratis?
av KeiNo
Din beräkning makes sense, och nu vet jag inte riktigt hur lång tid det kan tänkas ta och göra en utläsning med tanke på att jag aldrig gjort det, varken själv eller på verkstad.
Dock så kan jag tycka att 700 kr var ett lite väl häftigt pris för en sådan sak. Då det i mångt och mycket inte direkt går åt något, plugga i och ur en kontakt + maskin/dator + tid = klart.
Nu säger jag inte att jag förväntade mig något "gratisjobb" eller så, men att komma med ett sådant pris för en sådan sak känns ju mer som ett "nej tack, vi vill inte göra detta jobb", ur mitt perspektiv bör tilläggas.

Men, det är ju lite olika sådant där, hur människor resonerar kring olika kostnader, hade de sagt 300-500 kr så hade jag med största sannolikhet bokat en tid.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag personligen tycker också att 700kr är lite väl saftigt för en simpel kod-utläsning, men det är ju så det fungerar, dom lär ju tjäna pengar, annars får dom snart packa igen verkstaden.

Mig tar det väl en 20min för att läsa ut koder ur min bil, men då har ju jag laptop(med dött batteri och glapp strömsladd, givetvis) och vol-fcr vilket är lite mer omständigt än en blink-mojäng.
av KeiNo
Sant, visserligen tror jag att de inte hade gått back även om de tog 400 spänn för att, iom att maskinen lär vara bedald för länge sen samt att de förmodligen hade tjänat på helheten i detta fall.. Men men, bara och vänta tills på måndag och se hur det stakar ur sig, börjar ju misstänka att det är något fel på min OBD i bilen med tanke på hur den beter sig. :P
av KeiNo
Har nu varit och läst felkoder på verkstad, fick dock bara fram en "felkod"
Okänd Felkod - 65500

Vi raderade den, och såg så att den inte kom tillbaka, dock så höll man knappt på att ta sig hem, då bilen höll på att sacka ihop helt redan vid första lyset(cirka 150m från verkstan)
Så, någon som har några vidare gissningar på problemet? Han hade en teori om tomgångsmotorn, så får jag inget bättre tips eller så, så får det bli nästa projekt att kolla upp..
av KeiNo
Mecken snackade om att han använde en autocom vill jag minnas?
Tyckte också det verkade skumt iom att alla koder jag sett som har med volvo att göra har varit typ 1-3-2 format på
av KeiNo
Varit ute nu en sväng i snålblåsten, skruvade loss tomgångsmotorn och inspekterade den en del, och torkade dessutom ur den sågott det gick, skruvade tillbaka den, och märkte ingen skillnad på bilens gång(lät den stå på tomgång o gasade upp den lite grand till och från)
Dock så märkte jag att när det blåste till lite "extra" så började bilen gå sämre, precis som att den skulle få för mkt luft eller så?
Skruvade även upp och kollade bränslepumpsrelät, och tyckte att de kändes ovanligt glappt, gick att jucka en del på att, dock så pillade jag aldrig ur det då jag ändå inte litar på att bilen tar mig till Volvo och tillbaka..
Har även läst en del om tändstift, att turbo-bilarna ibland kan vara lite känsliga på att de "måste" vara Volvos Turbo originalstift??
Passade även på att fota vin-nummret, bara för att få lite mer att googla om, blir dock inte klok på det heller då jag inte riktigt hittar någon som stämmer med min VIN-kod.. "YV1LS5706T1275138"
av KeiNo
Gaspjällskontakt har jag nu googlat mig fram till att det kan vara ännu en sak som kan orsaka symptom som liknar mina.. Dock så hittar jag ingenstans om vart man hittar den? (Varför har folk så svårt att ta kort på vart sakerna sitter? :D )
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE