Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

sicnarf skrev:Finns på Blocket också för 50-150 kr. Kolla.
Nja, det känns som att det är svårt att veta om man verkligen får något som funkar om man köper privat, från skroten har de förhoppningsvis gjort någon form av test.

Om jag ska testa och byta tändspolen, så känns det som att det kan vara värt en femhundring och få en sprillans ny istället för en ca 20 år gammal för halva priset eller mer som förhoppningvis funkar.
Kikade på hur tändspolen såg ut idag efter jag hade varit ute och åkt lite och såg att det var sprucket runt skarven mellan locket där kontakterna finns och det cylindriska höljet, jag vet inte om det är någon indikation på tillståndet ? Det ser ju inte helt optimalt ut.
Jag tog en bild.
2015-02-11-891.jpg
Spricka tändspole
2015-02-11-891.jpg (1.38 MiB) Visad 405 gånger

Sedan så hittade jag en tråd här på forumet om en som hade problem med tändspolen, men hans problem var att bilen inte startade och han hade bytt spolen, men det visade sig att det var ärgade kontakter vid förkopplingsmotstånden och gav hög resistans som påverkade matningen till tändspolen. Jag tänkte jag skulle kika på om det kan vara något sånt som är problemet, skulle inte vara förvånande då flatstiftkontakterna på spolen var rätt kraftigt ärgade på min bil och jag hade loss dem och putsade och tyckte det hjälpte lite, men hittade då inte var andra änden av kabeln var ansluten.
Jag var ute och rotade med bilen en längre stund idag och kollade bl a kontaktbleck nere vid förkopplingsmotstånden, men det såg bra ut, ohm mätte mellan dem och ena anslutningen på tändspolen och det var i princip 0 ohm, hade loss och kollade kontakten till tändmodulen och det såg ok ut, hittade några jordpunkter med flatstiftkontakter brevid som jag inte ens vet om de hade med något av detta att göra, men de såg lite lätt oxiderade ut, så jag tog och putsade dem och droppade lite 5-56 på dem.

Jag bytte ut alla tändkablarna förutom den mellan spole och fördelare (glömde) mot andra som jag hade hemma pga att det var fel på en kabel när jag köpte ny sats på nätet och jag fick behålla den felaktiga satsen, men fick en helt ny sats. En av dessa kablar jag nu bytte mot var dock från det jag köpte bilen, de 3 andra var helt nya, alla har jag dock ohm mätt och kollat för glapp. Detta var mest för att dubbelkolla med en annan sats så att det inte var någon kabel som spökade trots att alla var nya.

Var ute och tog en provtur, men tyvärr var det samma problem som väntat.

Upptäckte att det finns en skrot som har en beg spole här någorlunda nära för 150kr, men jag känner mig lite tveksam till att köpa en spole som är ett par år äldre än min bil och från en bil som gått över 30000 mil. Jag är mest orolig för att den spolen är tveksam och i så fall skulle det kunna försvåra felsökningen en hel del. Det är klart skulle det funka vore det ju super och en billig lösning och man kan få tag i den snabbt, beställa från utlandet tar väl en vecka eller så.
sicnarf skrev:Tändspolar kan hålla länge om man har bra tändstift med rätt avstånd men om man har fel avstånd så kan de bli överhettade och spricka som för dig. Kolla dina tändstift.
Så du tror att sprickan på bilden har betydelse ?

Min tanke var att det förstås kunde vara ett problem, men också att det kanske kunde vara mest kosmetiskt pga ålder, vibrationer och temperaturskiftningar mm.

Jag tror dock knappast att det hänt med nya stiften i så fall utan snarare då är en orsak av att en kabel av någon anledning hade oxiderat kraftigt inuti kontakten till ett tändstift och jag upptäckte senare att kabeln också var glapp (vad det verkar pga oxideringen) dock efter att jag redan bytt stiften och filat bort oxideringen i kontakten, därför köpte jag helt nya kablar som en första åtgärd som inte åtgärdade felet tyvärr.

Jag upptäckte sedan att fördelarlock och rotorn såg fördjävligt ut också vilket kanske inte var så konstigt efter 30000 mil, även om puts av dem hjälpte till att göra bilen mycket piggare så hjälpte det inte lnte mot misständningarna, så jag köpte nytt original och satte dit, men det var väl inte någon större skillnad även om det säkert var bra att byta i alla fall.

För övrigt så kollade jag avstånden på tändstiften mycket noga med bladmått innan montering och de var alla mellan 0,7 och 0,8 mm och det är vad som står i min Haynes bok i alla fall.
sicnarf skrev:Med tanke på tändkabel skadan på tändstiftet så kan det mycket väl ha förstört tändspolen pga värme utvecklingen.
Ja jag skulle inte bli alls förvånad själv om det var orsaken, det var alldeles vitoxiderat i kontakten på kabeln och på tändstiftets anslutning, det såg ut som skit och måste ha varit riktigt dålig kontakt.

Som sagt ,då felet är lite intermittent så tvekar jag att köpa en begagnad 20 år gammal spole då det känns som det finns en viss risk att den inte är bättre om det nu är så att det är fel på spolen vilket jag tror är svårt att avgöra utan att prova att byta den.

Jag är tveksam till om skroten skulle upptäcka ett sådant "marginalfel" om de nu överhuvudtaget ens gör något test på en sådan detalj.
Beställde ny NGK spole från Tyskland idag för 463kr inkl frakt och 15% rabatt, Bilia tog 830kr for Volvo original (Bosch ?) inkl Volvokortsrabatt (10%) (+ bilkostnader för att hämta).

Jag antar att den dyker upp i slutet på veckan i bästa fall. Hoppas det löser problemet.

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]