NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skalman65
Skall till och byta batteri och vill ha ett bra batteri för kalla vinterdagar, Utan problem klara starter ner mot -30°

Original sitter det i dag ett VOLVO 80Ah batteri i min V50 1,6d -10
men funderar på att köpa ett Varta Silver Dynamic batteri

det har nu 10 Ah mindre än mitt original batteri men är i stället ett AGM batteri.

Vad tror ni skall man slå till eller skulle ni rekommendera något annat.
av Rådlös
Satsa på Amperetimmarna i stället för AGM och andra "flashiga" nymodigheter. Många gånger är det viktigare med mer kraft i stället för "lyx och nymodigheter".
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av MatsO
För kalla vinterdagar och jag antar att det är kallstart du tänker på så är inte amperetalet så viktigt utan det som gäller är hur mycket startström batteriet kan ge. Det och faktisk uthållighet är mycket viktigare än AH siffran
Användarvisningsbild
av P210
För att ha bra köldstartsegenskaper ska du för det första aldrig köpa ett batteri med mindre amperetimmar än originalet!
Och AGM ersätter inte på något sätt amperetimmar, det gör bara batteriet mer tåligt mot långa djupa urladdningar (körning med bränslevärmaren) vilket ett "startbatteri" inte är så bra på, dess styrka är istället att leverera hög startström under en kort period.

Har hittat en bra beskrivning av vad AGM är här;
av lunnegren mån 17 sep 2012, 10:16
lunnegren skrev:Lite Kuriosa:
Ett batteri är som ni alla vet uppbyggda mha blyplattor och en jonrik vätska. Vad som bestämmer ett batteris kapacitet är då den anliggande ytan mot vätskan, dvs en kylflänskonstruktion hade inte varit en så dum ide, nu får dock detta inte plats och blyet gillar inte riktigt heller de formerna.
Vad man då gör är att göra blyet mer poröst för att öka ytan, detta ger dock ett batteri som inte tål vibrationer såväl, så vad man kan göra åt det?
Jo ett första steg var att göra vätskan mer trögflytande(Gel/fritidsbatteri).

Men detta fick då lite problem med CCA och man kunde inte riktigt ta ut lika mycket kräm på en och samma gång. Därför fick någon för sig att man skulle göra blyblattorna riktigt porösa och sedan förstärka/armera dem med glasfiber dvs (AbsorbentGlassMat). Ett AGM klarar mycket fler djupurladdningar och är därför ypperligt för tex start/stopp.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 09#p681981
Användarvisningsbild
av skalman65
Man tackar för infon.

Blir till att leta vidare mot ett batteri som har minst 80ah men gärna AGM tekniken.

Då antar jag att man bör montera dit något i stil med detta

http://www.autokatalogen.se/afw/lulea/v ... dNo=294820

men frågan blir om detta kommer att rymmas , diffar lite på längden mot originalet 315/310

Ska försöka mäta upp om det får plats, någon som kanske har ett batteri som är 315 långt monterat i sin V50
Användarvisningsbild
av P210
Biltemas AGM artnr 80800 passar enligt andra här på forumet, och verkar ha bra kraft och 4års garanti...
Sierra94 skrev:Jag köpte biltemas AGM batteri med nummer 80800, det är på 80 ah och har 800 kallstartsampere. Det får plats utan problem i batteriboxen. Kostade 1599 kr.

Har brukat det i över en vecka med -10 mestadels och det har inte behövt tillskottsladdning än. Bilen startar hur bra som helst och tvekar inte vid kyla. Har låtit bli motorvärmaren (elektrisk) ett par gånger bara för att kolla så batteriet orkar med.
tisu skrev:Biltema AGM 314x174x190 80Ah verkar ju stämma. Det är dock högre än org.
Sierra94 skrev:Passar bra. Får på locket utan problem.
Okalettos skrev:Hej!
Batteriet är nu utbytt (efter 5 år, inte en dag för tidigt mätt i Ah, dock fortf bra startström). Har satt in ett Biltema AGM-batteri 80Ah/800CCA för 1600kr, vilket känns väl värt att ge en chans! Det batteriet är 190mm högt, men passar utan problem trots att originalbatteriets höjd är 175mm.
av xxargs
AGM-batterier är inget nytt - har använts i larm och telecomvärlden som backupbatterier sedan mitten av 80-talet ungefär och till min MC var det en 8 Ah AGM som skulle dra runt 650 cc och det gjorde de glatt i 8 år trots en väldigt vibrant placering i hojen medans en vanlig med flytande elektrolyt fick man vara glad om de höll över 3 år även med viss vård och underhållsladdning.

Erfarenheterna hittills är avgjort till AGM-batterierna fördel. Hur bilbatteriern med AGM är i samma klass som de jag har erfarenheter av är däremot osagt - eftersom blybatterierna tenderar precis som allt annat att förenklas och förbilligas och kvaliten rasar. men en hint är att känna på vikten - är de tyngre så är det i regel mer hållbar än lättare batteri av samma storlek och klass.
av :stefan:
AGM är bättre på alla plan än ett vanligt startbatteri med flytande elektrolyt.
Ja, det är några Ah färre i ett AGM än ett startbatteri i samma kärl, men det är CCA som är viktigt när man startar motorn och där ligger ett AGM generellt högre än startbatterier. Dessutom tål de djupurladdningar och tar laddning en aning snabbare.
Har du någon form av bränslevärmare är det mer eller mindre ett krav på AGM, ett startbatteri tål inte i längden den kontinuerliga belastningen som värmaren orsakar.

Vad gäller storlek har Volvo börjat bli lite knasiga. I V70 har batteriet i många år suttit i skuffen med hur mycket plats som helst, men nu sitter det återigen fram - men med ett lock som ställer till det.
Standardbredden på ett batteri är 175 mm, så långt inga problem. Sen finns det vissa standardmått tillverkarna brukar använda sig av. Ett normalt 70Ah är 278 mm långt och 175 eller 190 mm högt. Nästa steg i längd är 315 mm, sedan 354 mm.
Nu vet jag inte hur V50 ser ut, men i nya V70 är locket över batteriet lutande, det sluttar neråt, så antingen får det plats ett fullhöjdsbatteri på 190 mm men då bara 278 mm långt eller 315 mm långt men då bara 175 mm högt... Inte alls omöjligt att de gjort likadant på fler modeller.

Kan säga att jag var tvungen att gå ut med tumstocken och mäta i en kunds bil, blev inte klok på hur det såg ut i rekommendationslistan med alla mått hit och dit. :D

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok