Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av OndrejPavlos
Nu under eftermiddagen körde jag på en 50-sträcka. Jag låg en och en halv billängd bakom bilen framför. Plötsligt tvärbromsade han för att svänga vänster utan att blinka det var enkelriktat men han stannade ändå fullt innan han svängde och som resultat åkte jag in i honom. Är det fortfarande mitt fel då jag inte höll tillräckligt avstånd?

Han började tala om hur jag skulle bli av med kortet, och fullpumpad av adrenalin efter min första olycka så gick jag med på att telefonnummer, namn, och reg-nummer räcker. Hans bil klara sig bra med bara lite förstörd färg, medans mitt karosseri på framvagnen är förstört.
Senast redigerad av 1 OndrejPavlos, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Visst har han gjort fel som tvärbromsat utan att ha uppsikt bakåt och inte blinkat. Men du har ändå gjort mer fel som inte hållit avstånd.
Jag skulle gissa att du åker på 100% av ansvaret.
Möjligtvis kanske du kan slippa en del av ansvaret om han som körde erkänner att han inte blinkade osv.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Inte så mycket att göra än att betala, men skriv upp vad du skrev här ändå, man vet ju aldrig då man aldrig upphör att förvånas. Du ska dock aldrig ta på dig ansvaret på plats, det sköter bolagen sedan.

Det där snacket med om att du skulle förlora kortet är inte hans uppgift att bedöma dessutom, larvigt att ta upp det ens.
Användarvisningsbild
av Perra83
Surt... men det är väldigt viktigt att hålla avstånd. Långt avstånd håller jag i första hand för att slippa stenskott, då per automatik hinner jag även bromsa om bilen framför bromsar kraftigt.
Användarvisningsbild
av erikn
En billängd är alldeles för kort avstånd, om ni nu inte åker i ca 10-15 km/h (max).
av OndrejPavlos
Tack för alla svaren.

Nu när jag lugnat ner mig lite kan jag berätta mer. Vi båda accelererade ut ur en rondell, eftersom vi båda accelererar så valde jag att lägga blicken längre fram i trafiken istället för på honom. Han gick direkt från acceleration till tvärnit, utan att svänga in på avtagsfilen/avtagsfacket som finns emellan filerna (tvåfilig väg separerad av en bred mittbarriär). Vi färdades 35-40kph när vi påbörjade inbromsningen.
av Cox
Tja !
Så här säger lagen, kör du på någon bakifrån så är det ditt fel. Om vederbörande har blinkat eller inte spelar ingen roll, tyvärr men så ser det ut.
av hamre
Cox skrev:Tja !
Så här säger lagen, kör du på någon bakifrån så är det ditt fel. Om vederbörande har blinkat eller inte spelar ingen roll, tyvärr men så ser det ut.
Finns alltid undantag men i detta fall så kan inte dom användas. Blir nog för TS att betala.
av Mobbe
Tomas88 skrev:Visst har han gjort fel som tvärbromsat utan att ha uppsikt bakåt och inte blinkat. Men du har ändå gjort mer fel som inte hållit avstånd.
Jag skulle gissa att du åker på 100% av ansvaret.
Möjligtvis kanske du kan slippa en del av ansvaret om han som körde erkänner att han inte blinkade osv.
Håller med:
Du har inte rätten på din sida men har han inte heller gjort rätt blir det troligen delning av ansvaret.
Ge dig inte. Det finns pengar att spara bara du står på dig. Det är inte så farligt som det verkar i tingsrätten.

Någon som vet vilket Åtdragningsmoment[…]

Har kollat med felkoder? Har för mig att allt[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad fö[…]

Ökad komfort med 17”

@Dejan195 235/55R18 kanske kunde vara någo[…]