Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har dubbelkollat med den Volvoverkstad bilen servats på sedan den var ny och man har helt enkelt missat oljebytet. Nu har jag bestämt mig för att hoppa av affären och förväntar mig att få tillbaka handpenningen jag lagt på bilen. Borde väl inte vara något problem, eller vad tror ni?
Ok!
Då är jag med!
Står det att den är fullservad på Volvoverkstad med att dom missat oljebytet så ska det absolut inte vara några problem. Du har inte lagt handpenning på en bil som nästan är fullservad.

Finns det en annons på bilen så lägg den gärna här, så kanske någon annan också slipper köpa den..
Det är en helt annan sak att missa oljebyte i en dubbelkopplingslåda än i en konventionell automatlåda. Jag skulle hoppat över bilen. Inga garantier eller försäkringar gäller om bilen inte servats som den ska.
mortimer skrev:Nu kommer min fråga/påstående igen. Så min bil i signaturen ska alltså bytas växellådsolja på vid 8000mil ? Min har rullat idag 7600mil.
Nej, du har väl inte Powershift och dessutom inte 2000-mils intervall för service?

8000 mil verkar gälla för D2 som har 2000 mil mellan service och 9000 mil för T-motorerna med PS eftersom dom har 3000 mil intervall.
Inte den blekaste vad jag har för växellåda i min bil, det är en automat iaf.
Märkligt att man har oljebyte på vissa automatare medans det inte finns på andra. Lådorna/oljan borde ju slitas lika mycket eller ha samma behov att bytas.
mortimer skrev:Inte den blekaste vad jag har för växellåda i min bil, det är en automat iaf.
Märkligt att man har oljebyte på vissa automatare medans det inte finns på andra. Lådorna/oljan borde ju slitas lika mycket eller ha samma behov att bytas.
Nej det är stor skillnad på lådorna, framförallt i uppförandet. PS slirar inte mer än precis i startögonblicket. Men sliret sker i kopplingarna precis som på en manuell bil.
Du har Geartronic för D3 har inte sålts med PS.

PS är en manuell växellåda med dubbla kopplingar och en robot som styr växlingarna. Kopplingarna badar i oljan och lamellerna slits i oljan. Därav bytet.

[youtube]K7Q2M2K0V5k[/youtube]
Helt rätt att PS-lådan har lameller som badar i oljan. I mitt fall där bilen har gått 15600 mil på 3 år i samma olja kan ju oljan teoretiskt vara i samma skick som en bil som gått 9000 mil på 6 år. Har man kört mycket långkörning borde ju oljan/lamellerna slitas mycket mindre än om man kör mycket
start/stopp. Intervallet borde ju vara satt efter "worst case scenario" ?
D4 VEA dricker olja

Kollat komp på motorn 25, 25, 25, 25 är[…]

Tack för hjälp, nu är beställn[…]

Polestar 4 på gång....

Testar att fråga här. Har provsuttit P[…]

Start stopp

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]