Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Golbrah
Tjena, har precis skaffat mig en v70 2,5T 1999 och skulle vilja köpa ett par sommarfälgar till den, men då undrar jag, vilka storlekar är det som passar?
Jag vet att det ät 5/108 och att navhålet är 65.1.
Är det bara ET 43 som passar? Kan man ha högre eller lägre ET än 43?
Hur breda fälgar samt däck kan man ha?
Passar 8'' fälgar? Fram? Bak? Hur breda däck kan man ha på det?

Bilen är sänkt med BSR fjädrar.

Tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Allt mellan ET40-50 passar, men då lär man ju kompensera andra saker så dom inte går utanför skärmkanterna genom t ex att använda smalare däck och fälgar.
Satsa på ett par så nära ET43 du kan.

Hur brett man kan ha varierar lite från fälg till fälg, men i regel är det väl 215 som är smärtgränsen med orginal styrstoppar. Brukar ta i på sugisar vid fullt utslag, och snudda lite på T5or(T5or har grövre styrstoppar, är dock osäker på vilka 2.5T har..).
Monterar man C70 styrstoppar så tar det inte emot alls, men vändradien drabbas hårt av dom. Själv skulle jag inte ens ta mig in i garaget med C70 'stoppar :lol:
Beroende på ET och fälgtyp så kan det även skrapa i bak vid fjädring. Vill minnas att Nexus hade det problemet?

För att vara på den säkra sidan så bör man väl skaffa orginalfälgar. T5 t ex levererades med nå fula äckel som använder 205or orginal, 16" då. Annars finns ju Titan eller Comet t ex, som satt på 850R resp. V70R. Titan är ju dock så jäkla vanligt så det är ju inge skoj :P
av TobbeViktor
Kör med 17" x 7,5" med ET 49 på min S70. Däck: 225/40. Har 5 mm spacers fram. Även längre hjulbultar runt om pga tjockare gods i fälgen.
Tar i lite vid fullt rattutslag.
Ca 2 mm kvar mellan hjulsida och fjäderben.
Vet inte hur det skulle funka med sänkt bil dock.
av Aelgen
Lucif3r skrev:Allt mellan ET40-50 passar, men då lär man ju kompensera andra saker så dom inte går utanför skärmkanterna genom t ex att använda smalare däck och fälgar.
Satsa på ett par så nära ET43 du kan.

Hur brett man kan ha varierar lite från fälg till fälg, men i regel är det väl 215 som är smärtgränsen med orginal styrstoppar. Brukar ta i på sugisar vid fullt utslag, och snudda lite på T5or(T5or har grövre styrstoppar, är dock osäker på vilka 2.5T har..).
Monterar man C70 styrstoppar så tar det inte emot alls, men vändradien drabbas hårt av dom. Själv skulle jag inte ens ta mig in i garaget med C70 'stoppar :lol:
Beroende på ET och fälgtyp så kan det även skrapa i bak vid fjädring. Vill minnas att Nexus hade det problemet?

För att vara på den säkra sidan så bör man väl skaffa orginalfälgar. T5 t ex levererades med nå fula äckel som använder 205or orginal, 16" då. Annars finns ju Titan eller Comet t ex, som satt på 850R resp. V70R. Titan är ju dock så jäkla vanligt så det är ju inge skoj :P
Har för mig att bilar som levererats med 195/60-15" från fabrik saknar stopparna helt? Eller gäller det bara 850?
Pappa hade på 90-talet en 855 -94 som tog i innerskärmarna med original 15" alu och 195/65-15, samma gäller en av mina kollegor som kör en 95:a med samma dimension.

Jag kör ET43 både på sommar och vinter, 215/40-18 på sommaren (8" R fälg) och 195/60-16 (6.5" alufälg) på vintern. Båda uppsättningarna snuddar innerskärmarna vid fullt rattutslag, dock inget man lägger märke till när man kör, man ser bara märken i smutsen i innerskärmarna. Bilen är en GLT av -99 års modell, levererad med 205/50-16 från fabrik.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Har inte hört att 850 skulle sakna styrstoppar helt. Det låter lite ologiskt. Jag har dock aldrig kikat på styrstoppar på 850, förutom -95 T5an jag hade, och den hade då styrstoppar iaf.

Därimot händer det att dom lossnar(inte ofta dock), eller att att något smartskaft glömt att flytta över dom från sina gamla länkarmar till dom nya.
Användarvisningsbild
av Nexus
8.5 x 18 " 225 35 18.Et 43. Sänkt 60/40 tar i lite fram vid fullt rattutslag bak har jag kapat lite på innerskärmarna så det ska gå fritt :D sen beror det ju på hur däcket är utformar. Vissa är mera avrundade och då går det ju friare i hjulhusen.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Jag köpte Volvo C70 Centaurus original fälgar till min tror att det var 6,5 x 16 så det ska inte vara något problem på min vad jag vet :lol:
av Aelgen
Lucif3r skrev:Har inte hört att 850 skulle sakna styrstoppar helt. Det låter lite ologiskt. Jag har dock aldrig kikat på styrstoppar på 850, förutom -95 T5an jag hade, och den hade då styrstoppar iaf.

Därimot händer det att dom lossnar(inte ofta dock), eller att att något smartskaft glömt att flytta över dom från sina gamla länkarmar till dom nya.
Har Volvos tillbehörsbroschyr från -94 där samtliga fälgar till 850 presenteras, där står det "styrutslagsbegränsare måste monteras" under Columba-fälgen (den enda fälgen som är större än 15" 1994, rekommenderad däckdimension 205/50-16). Tolkar det som att det saknas på bilar med 15" från fabrik.
T5 levererades vad jag vet med 16" och har således dessa från fabrik.

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]