Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
apersson850 skrev:Lockup på ettan och backen är meningslöst. Den sexstegade kan lägga i lockup från tvåans växel och uppåt, som skrivits ovan. Den nya åttastegade kan säkert också göra det.

Att lådan växlar ner när man ökar gaspådraget är typiskt för alla automater. Att den sen inte växlar upp lika tidigt om man gasar ordentligt är en annan sida av samma sak.
Men att lådan varver "över" som en annan skriver är väl inte konstigt alls.

Om du vill ha max acceleration gäller ju att ha så mycket effekt så möjligt - och det betyder ju präcis att du inte ska växla tills att effekten på nästa växel är lika hög som nuvarande växel - vilket i sin tur betyder att du varvar över varvet för max effekt i motorn.

Det ses också på motorns effektkurva.

Bra att veta om man har manuell :)
Användarvisningsbild
av apersson850
rid54 skrev:Varför man håller igen på lock-up tills motorn blivit varm har jag ingen aning om, det verkar bara fånigt.
Det är inte alls fånigt. Eftersom verkningsgraden på omvandlaren är lägre när lockup har släppt, värms oljan upp när momentomvandlaren används. Uppvärmningen gör att oljan fortare når normal drifttemperatur. Normal temperatur på oljan minskar slitaget på växellådan och förbättrar lådans förmåga att växla som den ska.

Just det här med verkningsgraden är alltså priset man får för förstärkningen av vridmomentet. Stadsbussar har ofta hydrauliska kopplingar som bara består av pump- och turbinhjul. En sådan har en verkningsgrad som ligger väldigt nära 100%, men ger ingen momentförstärkning alls. Momentomvandlare som i de här automatlådorna har ett tredje skovelhjul mellan de andra två. Detta hjul, som sitter på envägslager, ger en omriktning av flödet vid lägre rotationshastigheter. Det är den omriktningen som ger momentförstärkningen till priset av sämre verkningsgrad. I högre hastigheter hinns inte den här omriktningen med på grund av oljans viskositet, så då börjar det hjulet rulla med de andra två, för att inte vara i vägen, så att säga.
Om envägslagret går sönder, så detta extrahjul kan rulla baklänges, känns bilen helt orkeslös, även om den fortfarande brukar gå att köra. Man får varva som en tok för att komma någon vart från stillastående.

När det fungerar kan omvandlaren ge en förstärkning av momentet med upp mot det dubbla som man matar in, fast det är vanligare att man nöjer sig med kanske 1,6 gånger eller så. En kompromiss mellan förstärkning och verkningsgrad.
av rid54
apersson850 skrev:
rid54 skrev:Varför man håller igen på lock-up tills motorn blivit varm har jag ingen aning om, det verkar bara fånigt.
Det är inte alls fånigt. Eftersom verkningsgraden på omvandlaren är lägre när lockup har släppt, värms oljan upp när momentomvandlaren används. Uppvärmningen gör att oljan fortare når normal drifttemperatur. Normal temperatur på oljan minskar slitaget på växellådan och förbättrar lådans förmåga att växla som den ska....
OK, ett förnuftigt, tekniskt svar, tack! Jag är mer van vid gamla självstyrande automater och känner väl inte att det varit några konstigheter med deras arbetssätt även när de varit kalla, men det är ju gamla grejer, förstås. :D
Användarvisningsbild
av Momentum
apersson850 skrev:
Det är inte alls fånigt. Eftersom verkningsgraden på omvandlaren är lägre när lockup har släppt, värms oljan upp när momentomvandlaren används. Uppvärmningen gör att oljan fortare når normal drifttemperatur. Normal temperatur på oljan minskar slitaget på växellådan och förbättrar lådans förmåga att växla som den ska.
Dessutom är det så att man vill få upp tempen på motorn, det handlar om ett "kallstartprogram" helt enkelt för att så snabbt som möjligt få upp tempen på motorn och få igång avgasreningsfunktioner
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Momentum skrev:
apersson850 skrev:
Dessutom är det så att man vill få upp tempen på motorn, det handlar om ett "kallstartprogram" helt enkelt för att så snabbt som möjligt få upp tempen på motorn och få igång avgasreningsfunktioner
Vacker tanke men det kan också bli rena katastrofen. Med mitt körmönster som bestod av 6 km snuttar hem-skola-stall-jobb-skola-stall-hem så gick ju lådan i slir/uppvärmingsläge hela tiden, för precis när den blivigt varm så stannade jag Och så svalnade dem
den.

Bytet från manuell till automat blev 0,85 -> 1,24 med det körmönster.Puhh, det blev manuell igen

Med den manuella varken slirar jag på kopplingen eller varvar motorn så förbrukningen skenar inte alls och man var tillbaka på 0.85 trots kortkörningarna.

Slurpotronicken kräver att man kör längre sträckor för att det ska funka.
Användarvisningsbild
av apersson850
När jag kör till jobbet och det är några minusgrader tar det drygt 3 km innan lådan börjar använda lockup. Då har jag 27 km kvar till jobbet. När jag kör hem är det oftast så att den inte slirar lika mycket. Dagarna är vanligtvis varmare än nätterna.

Så jag ligger på snittförbrukning som snarare är bättre än vad du får med manuell låda. Inte sämre i alla fall.

Det är som du säger, körmönstret har stor betydelse. Men det här är ju inte själva växellådans fel, utan hur konstruktörerna har velat att den ska fungera i bilen.
av mattish
Toyota Yaris från 2005 slirar också galet mycket till motorn är varm (lampan för kall motor släcks, ca 3 km). Då går lockup i och varvtalet sjunker från 4000 rpm till runt 3000 rpm i 100 km/h.
Det är nog inte enbart att oljan i växellådan ska bli varm utan även att katalysator osv snabbare ska bli varm.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Men det här är ju inte själva växellådans fel, utan hur konstruktörerna har velat att den ska fungera i bilen.
Fel eller funktion. I det här fallet var det absolut inget fel på lådan, den är ju som du säger programerad att dra 50% mera bränsle än manuella om man kör korta sträckor som jag gjorde.

Men det gjorde det ju inte roligare att köra bara för att det inte var fel när man låg på 1.25 l/m så det blev byte till manuell igen.

Sen undrar jag hur mycket miljön verkligen vinner på att man låter motorn hinka i sig sådana ohemula mängder diesel.
av jpennerb
Sen är det så att man har som mest användning av dessa automater när dom drar som mest soppa, alltså i stadskörning. Där av mitt val för automat, typ 90-95% stadskörning men 5min längd på resorna till/från dagis, till/från affären osv. Hade jag endast kört på landsväg kan det kvitta och en manuell hade även det fungerat. Men en långresa för oss om det inte är semestertider ligger på ca 10-15min. Finns fördelar att ha närma till familj och vänner. :D

Alltid lika roligt när frugan undrar varför manuell låda finns till bilar. Har väldigt svårt med något bra svar! :D
Användarvisningsbild
av StringerBell
jpennerb skrev: typ 90-95% stadskörning men 5min längd på resorna till/från dagis, till/från affären osv.
Behöver du bil, övht?

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]