Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Yaniz skrev:
Lövet skrev:Vad har ursprung med motorstyrkan att göra? Eller menar du att exempelvis bilen skulle gått bättre med 140hk bara för att det stod Volvo på konstruktionsritningen? Det är i så fall påfallande dumt sagt.
Förstår inte vad du yrar om. Jag reagerade på ett av dina tidigare inlägg, där du lovordade Fords motor framför Volvos egna i V70.
Då får du nog läsa om och läsa rätt. 2.0F är trött på grund av att den har 145hk och lågt vridmoment. Inte för att det stod Ford på ritningarna.
En motors egenskaper styrs inte av vem som tillverkar den. 145hk är 145hk oavsett ursprung.
av Yaniz
Lövet skrev:
Yaniz skrev:
Lövet skrev:Vad har ursprung med motorstyrkan att göra? Eller menar du att exempelvis bilen skulle gått bättre med 140hk bara för att det stod Volvo på konstruktionsritningen? Det är i så fall påfallande dumt sagt.
Förstår inte vad du yrar om. Jag reagerade på ett av dina tidigare inlägg, där du lovordade Fords motor framför Volvos egna i V70.
Då får du nog läsa om och läsa rätt. 2.0F är trött på grund av att den har 145hk och lågt vridmoment. Inte för att det stod Ford på ritningarna.
En motors egenskaper styrs inte av vem som tillverkar den. 145hk är 145hk oavsett ursprung.
Jag citerar dig: "Kostnads och hållbarhetsmässigt är 2.0F en av de bästa motorer som sitter i hela Volvos program om man har rätt körprofil."
av Lövet
Det är det också. Men det har ingenting med vem som tillverkade motorn utan dess egenskaper.
Motorn är hållbar, billig att serva och saknar dyra slitdelar som behöver bytas.

Överlag är märke en av de sämsta och minst viktiga variablerna för att avgöra en motor.
av Yaniz
Lövet skrev:Det är det också. Men det har ingenting med vem som tillverkade motorn utan dess egenskaper.
Motorn är hållbar, billig att serva och saknar dyra slitdelar som behöver bytas.

Överlag är märke en av de sämsta och minst viktiga variablerna för att avgöra en motor.
Förstår inte att du hängt upp dig på tillverkaren av motorn. Min poäng var att mondeomotorn är direkt olämplig i V70, och nu råkar den vara tillverkad av Ford. Det har aldrig varit offentligt men enligt "nära källor" motsatte sig Volvos ingenjörer denna motor och att den skulle hamna i V70 men blev kort sagt överkörda av Ford. Med all sannolikhet finns det fler här på forumet som på ett eller annat sätt har insyn i och kunskap om Volvos beslutsvägar och som kan bekräfta påståendet.
av Lövet
Och min poäng är att faktumet att den suttit i Mondeo är helt ointressant. Det är det du betonar hela tiden och försöker få till något negativt. Det är ett slö motor men dess ursprung är inte problemet. Det tar inte heller bort faktumet att ur en service och kostnadssynpunkt så är det den bästa motorn i en V70II för den som inte kör väldigt många mil per år och som inte är ute efter körglädje.
av Yaniz
Lövet skrev:Och min poäng är att faktumet att den suttit i Mondeo är helt ointressant. Det är det du betonar hela tiden och försöker få till något negativt. Det är ett slö motor men dess ursprung är inte problemet. Det tar inte heller bort faktumet att ur en service och kostnadssynpunkt så är det den bästa motorn i en V70II för den som inte kör väldigt många mil per år och som inte är ute efter körglädje.
Det negativa i sammanhanget är att motorn är olämplig i V70. Hade inte Ford framhärdat (trots att Volvo spjärnade emot) vikten av samarbete inom Fordkoncernen för att öka volymerna och bättra lönsamheten, så hade den motorn aldrig suttit i någon V70-modell.

Jag hävdar fortfarande att det är ett dåligt motoralternativ i en V70, men det är uppenbart att vi inte kommer längre i vår oenighet.

Du har rätt, men fel.
av mattish
Är verkligen motorn olämplig i V70? Det rullar hur många tusen som helst och inte är det några direkta problemrapporter? Jag har några kollegor som har motorn och dom tycker den fungerar hur bra som helst. Visst ingen räcer och lite högt varvtal, men bara för det är den inte olämplig.

Vad tycker du: Är den olämplig för att du tycker den är för långsam eller du anser att den inte håller?
av Yaniz
mattish skrev:Är verkligen motorn olämplig i V70? Det rullar hur många tusen som helst och inte är det några direkta problemrapporter? Jag har några kollegor som har motorn och dom tycker den fungerar hur bra som helst. Visst ingen räcer och lite högt varvtal, men bara för det är den inte olämplig.

Vad tycker du: Är den olämplig för att du tycker den är för långsam eller du anser att den inte håller?
Den frågan har jag redan svarat på.
av Rådlös
Jahaja: "Kan dock bli väldigt dyrt om något går sönder. Gastankarna har väl ett bäst-före-datum också? Så när de är typ 20 år gamla är de kass. Dvs andrahansvärdet på AFV är en risk.

Eller har jag fel?"

Inte fel, men en liten korrigering. Det blir automatiskt körförbud efter 20 år på en gasbil. Att göra om den till bensinbil kostar förmodligen en förmögenhet? Och den måste göras om, konverteras. Det räcker inte med att säga "Men jag tankar ingen gas!" Gastuberna skall bort och bränslesystemet med gasdelen skall bort. Sedan skall förmodligen bilen regbesiktigas igen? Detta gäller bilar tillverkade efter år 2000. Före 2000 är det max 15 år. Dom får alltså körförbud redan detta året.
Om nu någon känner att han/hon har "målat in sig i ett hörn", så kan man meddela att gasbilarna är populära i Tyskland och Holland. Det har talats i media om export av gasbilar dit.
Användarvisningsbild
av apersson850
Går det ens att konvertera en sån lagligt? Bilar som är helbilsgodkända får man ju i princip inte ändra på alls.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]