NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rodi
Rengjorde egr ventilen på min bil 1.6d My 06 och det var inte så svårt, men lite trångt var det.
2 skruvar med 8mm som håller ventilen, 1 klämma vid egr kylaren och kontakt kabeln. Det var allt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Ska till och försöka mig på att rengöra EGR ventilen i morgon, men funderar på rörklamman mellan ventil och kylaren.
Hur får jag bort den, är det en engångsprodukt .
Någon som kan tipsa något om detta?
av rodi
skalman65 skrev:Ska till och försöka mig på att rengöra EGR ventilen i morgon, men funderar på rörklamman mellan ventil och kylaren.
Hur får jag bort den, är det en engångsprodukt .
Någon som kan tipsa något om detta?
Du kan tabort den genom att peta med en skruvmejsel.
Du kan använda den igen men att sätta tillbaka den är ganska svårt tycker jag.
Jag köpte den här på mekonomen;
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 19100043sv
av torro
Monterte for ca 15k km siden en plate som reduserer sirkulasjonen, men som samtidig opprettholder funksjonen tilstrekkelig til at det ikke blir feilmelding. Om det gir noen fordeler er uvist..

Bild

Det beste hadde kanskje vært en remap..
Recall letter from Mitsubishi: Excessive blow by gasses from EGR may cause carbon deposits to form on piston rings, heat up, deform and cause engine damage. Fix is to bring the car back to the dealer to get "software upgrade" which will reduce EGR flow to safe amount.
Hann med att montera bort ventilen från bilen idag, gick jätte bra med en skruvmejsel för klämman (tack rodi)

Insåg när jag fick bort den att jag var tvungen att investera i E7 torx hylsa för att kunna sära på den, vart en tur till Biltema
(bara 16 mil ) så det blir till att fortsätt i morgon.

Vad skall man använda för att rengöra, diesel läste jag i en annan tråd samt att man inte fick använda något som skulle kunna fräta eller repa beläggningen. så vad är bäst?

bör jag även rengöra EGR-kylaren, (eller är det "bara ett rör") läste att man var tvungen att tappa kylvattnet om man monterar bort den,
vore skönt att slippa det.

Hur stort batteri i kWh och vad motsvarar räc[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Men hur höjer man? Jag har frågat runt […]

Förhoppningsvis läser någon fr&ari[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Det är väl i så fall bara dom som […]