Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NybörjareV70
Hej på er!
Tänkte höra lite om någon har erfarenhet av liknande problem som jag har med min V70 (-03), jag vet inte längre vad som är fel helt enkelt och då bilen nyligen varit inne på verkstad för x antal tusenlappar så känns det som om jag vill prova här och eventuellt få lite tips innan jag öppnar plånboken för verkstaden igen.
Spaltar upp lite av "vad som är gjort" och tokerierna som är för tillfället:

Tändspole och tändstift är bytt för några veckor sedan
Luftmassemätare och luftfilter likaså

Efter att bilen var på verkstad så gick det 3 dagar (då den gick bra) innan den började krångla igen

-Startar alltid utan problem och visar inget konstigt med varvtal när man kör hemifrån, däremot om man gör ett kort stopp ex affären på en kvart så startar den igen utan problem men hackar till och har t.o.m dött strax efter start (efter ca 10-15 sekunder av gång). Står den länge-inga stopp.

-Avgassystemlampan lyser konstant

-Bensinförbrukningen slår hejvilt enligt mätaren på panelen. Har haft allt från uppåt 90 ner till 0 under körning (har aldrig varit i närheten av sån diff förut).

-Någon typ av fläkt går igång på en gång vid start och surrar under huven, enligt verktstaden något med luftmassemätaren och därav bytet på den men fläkten kickar fortfarande igång. Vet dock ej om den var tyst under dom dagar bilen fungerade utan problem...tänkte tyvärr inte på det..

Någon som har någon bra idé?? Jag är inte ens säker på att det bara är en sak som är fel utan kanske flera och då rör det till det ännu mer i min nybörjarhjärna.

Tack på förhand!!
av v70t4y2000
Du skulle behöva läsa ut felkoderna på bilen.
Blir väldigt svårt att finna fel annars...om man nu inte har bilen framför sig och någon klippa kollar på den.

Skriv i din info om var du finns någonstans så kanske någon ställer upp o läser ut koderna på bilen.

Att skicka den på verkstad en massa ggr och få samma fel iallafall efter "reparation" är ingen bra ide inte.
Användarvisningsbild
av wissel
Välkommen hit till att börja med.....
Framför allt den skall/bör läsas ut med Vida/Dice eller möjligen PPC felkodsläsare så
det blir möjligt att hämta in samtliga styrenheter.
TIPS: Lägg gärna in dina uppgifter om bil o var du håller hus i din signatur.
Underlättar för oss som vill hjälpa till. Kolla min sign. :-DD
av NybörjareV70
Tack för välkomnandet!

Felkoden blev ju läst första gången till luftmassemätare vilket sen visade vara fel då den byttes ut och bilen gick lika illa. Gick sen bra som sagt några dagar efter att spole och stift byttes ut men så började den igen, då gick den dock riktigt illa så det är inte samma fel nu utan något nytt, om det i sin tur kom efter det så kanske det är ett följdfel dvs bara riktigt oflyt med flera olika fel i följd?
Användarvisningsbild
av wissel
Var du på Volvoverkstad när dom gjorde felkodsavläsningen ?
Bästa vore om du fick till en avläsning igen (på Volvoverkstad), be dom skriva ut koderna
till dig sedan lägger du in dom här på forumet.....då blir det fart på funderingarna !
Undrar om det finns någon med Vida i dina trakter som vill läsa av din bil ?????? :D
Vilken motor har du ? 2,4 T ?
Automatlåda ?

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]

@Nooy , Volvo har ju manualer om detta online, in[…]