Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KeiNo
Tänkte ge mig på att bygga en sådan, dock med andra komponenter då jag inte hittade dessa här i stan.. Har dock några frågor

1 - Spelar det någon roll i vilken ordning man sticker ned stiften i obd:en?
2 - Tryckbrytaren, ska man hålla den nedtryckt eller bara trycka en gång på den? Köpte en http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-43327/ och den är ju återfjädrande.
3 - Finns det någon som skulle länka till en guide hur man går till väga hur man läser koderna? Hittade förut men nu vetefan vart jag hittade den.. -.-
Användarvisningsbild
av js1
Blev det för svårt med engelska eller orkade du inte läsa genom pdf:en?
av KeiNo
Oj, sorry! haha missade pdf:en, sitter med feber och grejer och hela huvudet fullt med felsökning. :P

Dock så undrar jag fortfarande över fråga två?
Användarvisningsbild
av js1
Det varierar, när du ska läsa ut koder trycker du kort cirka 1sek. När du ska radera koderna håller trycker du ca 5 sek, så du måste läsa dig till hur länge du ska trycka.
Se även den klistrade tråden ang felkoder längst upp i forumet.
av KeiNo
Läst på lite grand och vill tro att jag vet någorlunda nu iaf, dock så kan man ju bli snurrig på allt detta med motorer och styrsystem o allt vad det heter..
Men är väl bara att testa och se, verkar ju som att de funkat för de andra som har -96:or, så ska väl inte vara någon skillnad på min, dock hittar jag inget om vilket styrsystem jag har på mi motor? Kollar man på laga.se så får jag fram att min motor heter "B5234FT", och googlar man på det hittar man typ nada..
av Marcusary
Det känns som om det är något annat än just fläkten då den fungerar felfritt och har ett jäkla drag när bilen stått stilla. Men som sagt, startar jag om kärran efter att den varit på ett tag så fungerar den inte alls. Det känns som om det är elektronik ivägen som stoppar fläkten att gå igång efter självdiagnostiken. Jag har bara tänkt att ha bilen till slutet av Mars ändå så är inte jätteintresserad av något nyköp. Tror du att det är fläkten eller någon sensor eller dylikt som går att rycka?
Användarvisningsbild
av js1
Blinkningarna på kontrollpanelen berättar att du har ett fel i systemet. Det enda du kan göra är att läsa ur vilken felkod som ligger. Ingen här kan gissa vad som är fel i just din bil.
av Marcusary
Alright, har nu fått fram dessa felkoder:
4-1-1 Kupéfläkt, överström eller blockering
4-1-4 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan blockerad
4-1-7 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan blockerad

Vart sitter dessa aspireringsfläktar? Är det dom där småsmåsmå fläktarna som sitter vid handremmen bakom en liten plastkåpa? Sen gällande kupéfläkten, är det något som går att rengöra med tryckluft?

Off-topic: Såhär vart min läsare!
http://i61.tinypic.com/osr9dy.jpg
http://i59.tinypic.com/zvr78h.jpg
Användarvisningsbild
av js1
Aspireringsfläktarna sitter bakom det lilla hålet vid handtaget över dörren. Dessa brukar bli fulla av damm och kan ibland rengöras genom att blåsa med tryckluft (med omdöme).
Med själva fläkten vet jag inte, den verkar dra för mkt ström, kanske går den trögt.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det