Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ironii
Hej!
Hur är det egentligen med att köpa en bil som rullat mer än 15000 mil?
Jag är ute efter en bra familjebil och älskar V70 modellen från 08 och yngre.
Tanken är att den ska göra ca 1000-1200 mil per år.
Då jag har en mindre ekonomi att tänka på så har jag siktat in mig på 2.0F.
Men frågan är om jag vågar köra på en som gått mer än 15000 mil?
Användarvisningsbild
av Anders E
Frågan är ju hur mycket du vill ge.
2.0F är duktigt slö och varvar ganska mycket på motorväg.
Bensinturbo eller diesel är nog att föredra.

Min V70 har gått över 15000 mil nu och är fortfarande felfri.
av ironii
Just nu kollar jag på ett maxtak med 105 000 kr.
Sen vill jag gärna undvika en skatt på närmare 3000 kr.
2.0F har ju en väldigt vänlig skatt. Men, ja den ska ju kunna köra om en bil på motorvägen helst. :)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Köp en Summum av årsmodell 2007. Mycket gedigen bil med bra kvalité, dessutom kör du då den snyggaste V70in av den generationen. Byggkvalitet är toppen på dom, betydligt bättre än 08 av den nya karossen.
av mattish
simonhalmstad skrev:Köp en Summum av årsmodell 2007. Mycket gedigen bil med bra kvalité, dessutom kör du då den snyggaste V70in av den generationen. Byggkvalitet är toppen på dom, betydligt bättre än 08 av den nya karossen.
TS skriver ju specifikt att han vill ha V70II.... :roll:

Att köpa en bil över 15000 mil är inget konstigt. Man får räkna med att slitagegrejjor börjar komma vid dom miltalen.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Ojdå det missade jag!

2,0F är helt klart billigast att äga och driva runt på. Billigast att serva och låg skatt den tar en från A till B. Och fungerar säkert utmärkt för dem som inte behöver prestanda. Man får varva motorn rejält så det gäller att gasa mycket och köra på höga varvtal! Om man vill det ska hända mer.

Annars finns 2,5Ft som är riktigt ekonomisk också sett till prestandan. Den bilen är snabb och kostar inte så mycket mer att äga. Dock dyrare i inköp.

Min bil har gått över 15.000 har fått lämna in den för byte av bränslepump då tankmätaren slutade fungera.
av ironii
Har kikat lite på 2,5FT. Har man tur så kan man hitta några för bra pris och med bra utrustning. För vem föredrar inte ett par sköna skinnsäten? :D
Hur är det med kamrem? När är det byte på dessa modeller?
Användarvisningsbild
av frefre
Nu har ju jag inte en 2.0F men ändå...

Jag köpte min -09 när den hade gått 12000 mil. Det som avgjorde att jag vågade köpa den var att den hade gått som tjänstebil. En resande säljare som hade haft den. Sen så fanns det en fullstämplad servicebok också.

Nu har den gått 29000 mil och jag har inte haft ett enda allvarligt strul med den. Har bytt vindruta en gång, en styrled, två framhjulslager, bromsskivor och bromsklossar. Annars bara vanlig service. Går som en klocka!
Användarvisningsbild
av apersson850
Den förra Volvon jag köpte ny körde jag 50000 mil med. Sen var den så sliten att den gick till skroten med en ägare bakom sig.
Den jag har nu har jag bara hunnit 15000 mil med, så den betraktar jag som "ny".

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]