NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sodori
Förra veckan så körde jag henne samtidigt som dieselvärmaren var igång, och hon ter sig fungera som hon skall nu. Tack alla! Tycker det är lite trist att den inte kan vara mer säg förlåtande till hur jag använder henne. Men, men.
av getsome
Detta är bara en förvarning från din värmare att det snart är dags att riva ut den och byta glödstift och det lilla nätet som sitter runt stiftet samt ordentlig rengöring. Jag har lyckas hålla liv i min nu i 2 vintrar med det tricket men den ryker mer och mer för var gång den används (nu på morgonen så har jag rökmaskin delux) så i sommar blir det nya packningar , nytt stift och nytt bränslefördelningsnät.
av torro
Sjekk også brenselskammer. Det er 3 små hull helt øverst som ofte blir tette av koks og gir de symptomene getsome beskriver. Glødestiften en keramisk og skal normalt ikke være nødvendig å bytte ut. Mål motstand på stiften og flammevakten, bytt pakninger og filteret som sitter rundt stiften. Totalt vil det da koste ca 300-400:- + noen timers arbeid da parkerings-varmeren sitter godt gjemt :P
av timebandit
Har en bra tråd om vad som behövs å vad det kostar.
River man ner värmaren är min rekommendation att byta både stift, stiftsil, flamvakt och packningarna samt rengöra brännkammaren rejält eller byta den också.
För det är verkligen inget roligt jobb att göra. För måste man riva ner igen pga byte av en komponent till så måste troligen packningen bytas igen å då är det nästan 200kr till...
av dieselputte
timebandit skrev:Har en bra tråd om vad som behövs å vad det kostar.
Alla bra bilder i din instruktion verkar dessvärre ha brutna länkar :(

Hade tänkt plocka ner min och renovera den i sommar och då skulle bilderna sitta fint! Är väl mest flytt av motorn som jag oroar mig för. Värmaren går fortfarande hyfsat, bluddrar dock alltid de första 3-5 minuterna, sen spinner den tyst och fint. Cirka 4-5 ggr har den poffat till och tvärstannat under alla år.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Flytten av motorn är inga problem. Ta loss bultarna i rambenet och dra den framåt några centimeter sen går värmaren att lirka upp ganska enkelt. Jag plockade i och ur min 3 ggr på en kväll när jag höll på och sista gången gick det riktigt fort. Då var iofs motorn framdragen hela tiden. Men det är iaf bara 2 el 3 bult till fästet. För fästet glider på rambenet. Är man orolig över skavd färg då lyfter man lite med en domkraft under tråget samtidigt.

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]