Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

xerent skrev:Sopar av snön med en mjuk borste. Tvättar bilen i tvätthall vid en del tillfällen, men sällan när det är minusgrader ute. Blir det plusgrader passar jag på helt enkelt. Sen försöker jag alltid bananvaxa bilen en gång inför sommaren och en gång inför vintern, men nu i höst blev det lite si och så med den saken.
Sopar av snön med mjuk borste. Sköljer av bilen en gång i vecka lr vid behov, åker till XXl hall och sköljer med kraftschampo och sen med vatten. Nu när när saltet har börjat komma ut på vägarna brukar jag lägga på avfettning först. Fintvätten gör jag i tvätthall och när det är minusgrader ute för då står sig bilen renare längre eftersom vägarna oftast är torra då. Vaxar två ggr/år och nån enstaka gång vid behov men inte hela bilen då utan typ skärmar dörrar, motorhuv, bagagelucka. Sen den sedvanliga städningen av interiören. Brukar också skölja av bilen med vattenkanna när jag kommer hem, om skiten är färskt så rinner det av och bilen håller sig renare längre och jag sparar några kronor på biltvätten. :mrgreen:
Att tänka på är att polisen kan ta dig för osäkradlast om du inte tar bort snön på bilen.
http://www.svd.se/naringsliv/livsstil/s ... 137447.svd

Min morron prosedur brukade vara att starta bilen slå på fläkten på 2 o blås på vindrutan o slå på spegel + bakrutevärmen. Sen sopa av tak -> rutor -> motorhuv -> front -> sidorna -> bakluckan som brukar börjat tina (skrapar aldrig bakrutan pga damm o sand som fastnar där) -> i värsta fall skrapa fram o sidorutorna.
Brukar sopa bilen med en snöborste med delade strån och lämna 2-3mm för o slippa repor. -> http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/v ... e-pa9179sv

Brukar försöka hinna polera o lägga lackskydd på våren o sen lackskydd på hösten igen och glasbehandling vilket gör bilen mycket mer lättborstad o skrapad.

Ska bli intresant o se hur det blir denna vintern med webasto med tillhörande fjärr :-)-)
Aelgen skrev:Vaxar i samband med att vinterdäcken åker på.
Handtvättar 1 gång varje helg och blåser av med högtryck ca 2 gånger under veckorna.
Tar 6-7 min omväg till/från jobbet (för att undvika den saltade motorvägen)
Beundrar människor som sköter om sina bilar. :mrgreen: :mrgreen: Det är inte bara jag som är pedant :-)-)
Jisses. Nar jag bodde i Denver sa hade jobbet en "truck shop" sa jag tvattade bilen dagligen efter jobbet. Eller, dagligen nar det var sno/salt pa vagarna. Saltet och skiten kom av och hade jag tur var vagarna hyfsat rena och bilen holl sig ren tills jag kom hem och parkerade.

Tanken var att inte ha for mycket salt pa bilen i varmgarage (hemma). Innan snon foll (runt november) forsokte jag hinna med claybar och vaxa bilen med for att skydda lacken infor vintern.

Nufortiden bor jag i Texas som ar en skitig och ful delstat. Sand och damm pa bilen hela tiden, sa jag forsoker spola av det varsta varje vecka. Inte TVATTA bilen, men spola av dammet sa man inte repar glasen. :(
Jag ser mig som "rädd om lacken" och är allmänt försiktig. Har lackskyddat och tycker det underlättar vid tvätt.

Men självklart sopar jag av snön från bilen! Använder borste, inte händerna.. inte bara p.g.a reprisk.. då blir man ju kall och blöt. :)
Blir förbannad på folk som inte borstar av och kör med decimetertjocka täcken på tak eller huv. Hur faan tänker man? Det smälter, sen fryser det på och plötsligt flyger det isprojektiler från bilen. Eller så bromsar man in lite och får plötsligt en dm snö på framrutan och kan inte se, har man otur har man bara bromsat in lite under färd och kör fortfarande i skapligt hög hastighet.

Jag hoppas polisen är hård på sånt beteende. Osäkrad last ska kosta rejält.

(Däremot skulle jag ha svårt att veta hur faan man skulle göra om man hamnade i situationen som i artikeln.. Skrapa taket med isskrapa låter inte som något jag skulle vilja göra..) :(
Jag är tvätt-lat, och tvättar kanske var tredjevecka /månad på vintern och nästan aldrig på sommaren. Det funkar eftersom jag lackbehandlar med Mr Cap varje vinter. Det gör väldigt stor skillnad. När jag tvättar, tvättar jag själv med högtryck, svamp, schampo och vatten. Men hoppar över sämskningen. Jag brukar tvätta i anslutning till hemmet eller en stormarknad så bilen kan stå och självtorka. Om det är mycket salt på bilen brukar jag också spola av den.
joel80 skrev:
(Däremot skulle jag ha svårt att veta hur faan man skulle göra om man hamnade i situationen som i artikeln.. Skrapa taket med isskrapa låter inte som något jag skulle vilja göra..) :(
Jag skulle dragit några spännband mellan takrailsen o lagt mitt Bild imellan, för då är ju lasten säkrad :lol: :wink:

Eller bankat sönder isen med en vantkläddknytnäve, funkar riktigt bra på 945an då taket är så stort så det flexar o isen spricker :-)-)
V60 Solidvit: 3000 mil om året, besök hos mjuk biltvätt en gång i veckan samt årlig vårrekond hos Ditec center.
Hade vid avyttrandet i september 9000 mil på mätaren och var vid tillfället beskaffad med poler och mindre tvättrepor, ingen riktig glans kvar i bilen.

V70N 455 Grafitgrå max 1000 mil om året, (nu 13000 mil), tvättades senast vid påläggningen av vinterdäck. Blåser av den varannan månad vintertid med högtryck. Vårrekondas av mig själv med avfettning och vaxning. Tvättas uppifrån och ned och återanvänder aldrig svampen dvs. ny till varje tvätt.
Lacken har en fin lyster även om förekomsten av stenskott på framspoiler och andra mindre skavanker finns.

Min tidigare erfarenhet är att jag tvättat sönder tidigare bilar, denna har hållt klart bäst i lacken och har bäst lyster hittills.
Bilagor
IMG_2344 - Copy.JPG
IMG_2344 - Copy.JPG (1.7 MiB) Visad 566 gånger

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&o[…]

Hej allihopa detta är mitt första inl&au[…]

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&ari[…]