Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Nybbe_gefle skrev:
*pettson* skrev: Låt säga att du har ett 2000kg totalvikt släp med 600kg last och släpets egenvikt är 400kg.. Din bil får dra 1400kg på kroken.
Med B är det kört, det är överlass och dessutom mer än kroken någonsin får ta. Det blir dyrt. Släpet räknas som 2000kg även när det är tomt. Du åker på alltihopa!
Är det inte så att det i detta fall blir olovlig körning?

//David
Jo, olovlig körning på de allra flesta bilar. Fast man skall inte blanda in "krokvikten", det är andra vikter som styr. Det finns faktiskt en bruttovikt man får använda vid vanligt B-kort och det är just krokvikten.
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Precis vad jag också tänkte på MartinS.
Krokvikten på bilen går alltid på bruttovikt, så om ditt körkort väl får köra kombinationen rent viktmässigt så är man home safe så länge man inte lastar fullt.
(Ja det gäller alltså även med B-kort, när det är just krok-vikten som sätter stopp.)
Användarvisningsbild
av MartinS
Men det finns exempel när man faktiskt får köra *pettsons* exempel med vanligt B-kort. Med en liten bil, t.ex. en gammal Opel Astra, (t.ex. PDY504) så får man åka med *pettsons* kombination.

Skattevikt, kg: 1100
Tjänstevikt, kg: 1100
Totalvikt, kg: 1440
Ursprunglig totalvikt, kg: 1440
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvikt kg, obromsad:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 2060
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2810
Användarvisningsbild
av joel80
Precis.. Då blir totalvikten inte över 3500kg för B-kort, men samtidigt får man inte lasta släpet så det väger mer än 1200kg vilket är bilens/krokens maxvikt. (Så har släpet med totalvikt på 2000kg en tjänstevikt på 400kg får man lasta 800kg..)
:)
det är inte lät att hålla isär begreppen totalvikt, bruttovikt och tjänstevikt
man får inte böter för överlast, man får en överlastavgift och den är inte nådig. finns ekipage som åkt på ofantliga summor, över 40 000 kr.
de första 100 kg räknas bort. sen till tillkommer följande.
2000 kr i startavgift
400 kr per 100 kg överlast per axel för överlast upp till 2000 kg. större överlast ger ännu högre kostnad på 100 kg överlast.

snabbt räknat betyder 126 överlast, att faktiska beräkningen är 26 kg överlast:
2000 i startavgift.
2 axlar på släpet med 400 per axel ger 800 kr.
totalt 2800:- kostar det.

Vad beträffar körkortsbehörigheter får man köra:
B-behörighet:
bilens och det tunga släpets totalvikt(registrerad egenvikt + maxlast=totalvikt) får sammanlagt inte överstiga 3500.
Till bilen får du alltid koppla en lätt släpkärra(max totalvikt 750 kg). Dvs det kan vara en bil med totalvikt 3500 kg, men du får fortfarande haka på ett 750 kg släp(totalvikt)
Över det saknas behörighet till och det är olovlig körning.

BE
finns nya o gamla regler. de nya är 3500 totalvikt på bilen och max 3500 kg totalvikt på släpet.
Tidigare fanns ingen viktbegränsning på släpet.
släpet och dess eventuella last får inte väga(bruttovikt, dvs vad släpet väger enligt vågen med ev. last) mer än vad bilen får dra.
Väger det mer än bilen får dra är det överlast.

Vanligen träffar man på kling o klang som är helt borta. De vet inte vilka regler som gäller eller hur man räknar ut avgifter.
för någon vecka sedan frågade de mig om jag har körkort.....när jag kör lastbil....ööö hur många svenska åkerier anställer något utan ett giltigt körkort?
Användarvisningsbild
av SvenB
Ni känner väl till att det på Transportstyrelsens hemsida finns något som heter "Släpvagnskalkylator". Där skriver man in bilens och släpets registreringsnummer plus körkortsbehörighet, så får man svar på om man får köra ekipaget.
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx
Användarvisningsbild
av joel80
Japp! Den är bra! Letar man ny bil och har krav på att den ska kunna dra sin vagn eller så är den klockren.
av Petzzon
Skulle tro att mer än hälften av alla husvagnar åker med överlast, och som skrevs längre upp blir det kännbara böter då den procentuella övervikten ofta blir ganska stor. Det problemet lider inte jag av med vår vagn, en totalvikt på 2650 och en tjänstevikt på 1960 ger närmare 700 kg att lasta, om man nu haft bil till detta. Åker en XC60 så då blir det bara 40kg över om man skall färdas lagligt, detta är givetvis en utopi. Oftast väger nog vagnen drygt 2300-2400kg, inte rätt egentligen men det fungerar alldeles utmärkt. Finns inte en chans i mina ögon att en XC60 skulle vara en sämre dragbil än en Tiguan som får dra upp till 2500kg. Om jag skulle bli stoppad måste dom väga mig för att bevisa, risken är nog ganska liten och om det mot förmodan skulle ske är det samma böter upp till 20% så det ger mig 2400kg till en kostnad av 2000:- så vi lär fortsätta dra med XC60. Jag har givetvis BE kort. (frågan är vad som händer när man stoppats otaliga gånger om det nu skulle ske.....)
av *pettson*
joel80 skrev:Precis.. Då blir totalvikten inte över 3500kg för B-kort, men samtidigt får man inte lasta släpet så det väger mer än 1200kg vilket är bilens/krokens maxvikt. (Så har släpet med totalvikt på 2000kg en tjänstevikt på 400kg får man lasta 800kg..)
:)
Nej det får du inte på B. Då räknas ALLTID släpet som att det väger sina 2000kg, även om det är tomt. Vilket du nu inte får dra på din krok.
Men med BE räknas den faktiska vikten. Släpet är tomt, jag har bara 400 kilo bakom bilen+last. Med BE får jag alltså lasta 800 kilo på exempelvagnen. Med B däremot är det olovlig körning. Det spelar ingen roll om jag håller mej inom 3500 kilo. Eller för den delen B96 och 4250kilo.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Nybbe_gefle skrev:
*pettson* skrev: Låt säga att du har ett 2000kg totalvikt släp med 600kg last och släpets egenvikt är 400kg.. Din bil får dra 1400kg på kroken.
Med B är det kört, det är överlass och dessutom mer än kroken någonsin får ta. Det blir dyrt. Släpet räknas som 2000kg även när det är tomt. Du åker på alltihopa!
Är det inte så att det i detta fall blir olovlig körning?

//David
Jo det stämmer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]