Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pelchen2
Hej, hur mkt får man sänka sin 740. för att den ska kunas besiktas???
Användarvisningsbild
av Ramon
Det var en bra fråga, man får nästan ta och fråga Bilprovningen, kan ju skilja från fall till fall, vissa kanske fått bilen besiktigad med en viss sänkning medan en annan inte fått det med samma säkning..., men hur mycket hade du tänkt att sänka? Blir ju inte alltför roligt att köra med en toksänkt bil över vägbulor som man får köra upp snett på samt ojämnheter... Samt att man knappt kan ha någon medpassagerare för bilen bottnar... Har man pengar så det räcker kan man ju även införskaffa s.k. Coilovers, eller på vanlig svenska, ställbara dämpare och fjädrar. Har man såna kan man sänka och höja bilen ganska lätt, nackdelen är att såna inte är alltför billiga...
av pelchen2
Okej, har precis sänkt bilen, slet fram vinkelslipen och kapade 3varv runt om=) vart riktigt schysst.
Användarvisningsbild
av Ramon
Gött (D) Uppskattningsvis hur många cm sänktes bilen på de tre varven?
av pelchen2
15cm kanske :roll: vart schysst som fan 8)
Användarvisningsbild
av Ramon
Jäklar... det var inte så lite det. De flesta sänkningssatser man köper sänker 4-6cm, kostar ca 1600kr (fjädrarna). Kan tänka mig att bilen ser snygg ut nu och att du är nöjd med arbetet, men är bilen körbar, alltså över vägbulor osv. "Normalt"?
av pelchen2
Okej, ja väghållningen är ju som en formeletbil nu:P nej men det är riktigt skönt att köra.
O det som tar i när man kör över en fartbula är bara en avgasklamma :D
av S.t.r.a.n.D
15cm, det var inte dåligt. Att det går att sänka den så mycket. Min tror jag skulle ta i innerskärmarna, och ändå har jag inga däck & fälg att skryta med.
Användarvisningsbild
av Ramon
Hehe, bara en avgasklämma som tar i, då har du tur... I trakterna där jag bor skulle definitivt fler saker ta i, så höga och branta lutningar det är på vissa vägbulor i alla fall, sen så har vi ju också vägbulor som man lugnt kan köra över 70km/h över, för det är som om man kört i en liten grop eller upp-/nerförsbacke.

Men du kan väl ändå inte ratta fullt rattutslag utan att däcken tar i skärmkanterna? Eller har du modifierat dem? Vad kör du med för däckdimension?
av pelchen2
Jag har däckmönster 195/55 15tum.
O det är inget som tar i när jag rattar fullt :wink:

Kört 18 000 mil, snart 12 000 mil sedan jag k[…]

Testa att köra en runda

Xc60 Polestar MY2023 saknar BLIS

Vet att på äldre plattform kunde man ef[…]

Eftermontera backkamera S60

Tog på mig att undersöka grannens S60[…]