Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

crumpets skrev: Utmärkt beskrivning :-)-) Det finns alltså i princip inga beröringspunkter mellan en traditionell planetväxlad automat och en DSG. Utom att det är lådor med kugg på insidan.
...och att båda växlar automatiskt...
XC90_Executive skrev:Min MY15 XC60 D5 Black-R har rullat över 2500 mil på 7 månader och har 0 verkstadsbesök. Dessutom väldigt nöjd med automatlådan! :-)-)

Det jag kan hålla med om delvis är att det vid något tillfälle skramlat från ena dörrsidan, men det verkar vara lite beroende på hur kallt det är ute.
Det är ju uppenbart barnsjukdomar med nya drivlinan med andra ord.
Min XC60 2014 D4 AWD (den gamla sex-stegade automaten) som strax gått 2000 mil är jag nöjd med förutom en kraftlös stereo. Vid servicen byttes slutsteget och ljudanläggingen blev firmwareuppgraderad. Ingen större skillnad. Mittdisplayen vägrade starta två gånger och det syntes på felkoder. Förmodligen fixat vid uppgradering iom service.
Upplever parkeringssensorerna som väldigt opålitliga också. Har varit nära att lita för mycket på de och varit nära att backa in i ett par bilar. Kan vara i kombination med BLIS:en i stadstrafik som gör att de beter sig underligt när man ska parkera. Upplever att min gamla V60 var betydligt bättre trots att denna bil var ett måndagsex med kärvande växellåda och koppling sen dag 1.

I övrigt är jag supernöjd med min D4 VEA Aut MY15 och upplever inte alls samma ryck i växellådan.
spuzz skrev:Upplever parkeringssensorerna som väldigt opålitliga också. Har varit nära att lita för mycket på de och varit nära att backa in i ett par bilar. Kan vara i kombination med BLIS:en i stadstrafik som gör att de beter sig underligt när man ska parkera. Upplever att min gamla V60 var betydligt bättre trots att denna bil var ett måndagsex med kärvande växellåda och koppling sen dag 1.

I övrigt är jag supernöjd med min D4 VEA Aut MY15 och upplever inte alls samma ryck i växellådan.
Hade du inte gamla BLIS på den andra bilen då? Den med kameror i backspeglarna?
Den nya är ju väsentligt omgjort och med nya funktioner
Den nya har inga kameror, utan istället radar på varje kofångarsida.
Dessa fungerar även som varning för bilar som kommer i 90 graders vinkel när man backar, exempelvis ut från en parkeringsficka.
Dessa fungerar även på längre avstånd bakåt än tidigare lösning, så man ska hinna upptäcka snabbt upphinnande bilar (typ T6:or :twisted: )

Detta verkar medföra att denna radar även fungerar till backvarnaren om jag inte misstagit mig, vilket gör att man i övrigt bara har 2 st vanliga backradarsensorer (skotthål), vilket kan göra att man upplever funktionen annorlunda än tidigare system. Det behöver inte vara sämre, utan man kanske förväntar sig funktion lika tidigare system, vilket gör att man kanske får anpassa sig till det nya. Livet är fullt av förändringar :D
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]