Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Vad jag vet används slipping-lockup bara på riktigt låga varvtal för att minska vibrationer. Även här är - i min låda - det skillnad på "D" och "M" läge. Lock-up'en (helt låst) går lägre ned i varvtal i M-läget.
av HakanF
En sak till är att när man kör i 100-110 km/h med farthållare och saktar ner till 70 km/h för att sedan återaktivera farthållaren och låta den ta bilen upp till tidigare fart. Då växlar iaf min bil ned 2vxl med höga varv på motorn men ganska dålig acceleration upp till fart. Om jag istället lägger i läge M och 6ans vxl manuellt för att återaktivera farthållaren så accar bilen snabbare och mjukare upp till tidigare fart. Så varför i h***te ska bilen växla ner för inget?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MrMupp skrev:Men så enkelt kan det väl inte vara? Eller? :roll:
Det är väl ett strategival från Volvo, man har valt att ta fram två mappar till lådan.

-Komfortmapp
-Sportmapp

Man kunde gjort helt andra val och tagit fram en ekonomi--map också men valde bort detta då man ville visa att Volvo ska vara ett premium-sport-komfort märke.
av MrMupp
HakanF skrev:En sak till är att när man kör i 100-110 km/h med farthållare och saktar ner till 70 km/h för att sedan återaktivera farthållaren och låta den ta bilen upp till tidigare fart. Då växlar iaf min bil ned 2vxl med höga varv på motorn men ganska dålig acceleration upp till fart. Om jag istället lägger i läge M och 6ans vxl manuellt för att återaktivera farthållaren så accar bilen snabbare och mjukare upp till tidigare fart. Så varför i h***te ska bilen växla ner för inget?
Ja just 2-stegs kickddownfunktionen är svår att förstå. Motorn kommer ju klart utanför det varvtal den går bäst på. Vid 4000 varv är ju vridmomentkurvan inte alls kraftfull.
VolvoB20 skrev:Det är väl ett strategival från Volvo, man har valt att ta fram två mappar till lådan.

-Komfortmapp
-Sportmapp

Man kunde gjort helt andra val och tagit fram en ekonomi--map också men valde bort detta då man ville visa att Volvo ska vara ett premium-sport-komfort märke.
Verkar som de gjort avsteg från den strategin med V70 D4e-modellen (8-stegarn). Den är både ekonomisk och ruggigt snabb.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag är tämligen övertygad om att min låda kan låsa från tvåan till sexan, i manuell och sportläge är den ju i lock-up mest hela tiden. Den nya åttstegade trro jag kan låsa även på ettan.

Man kan med hjälp av Vida få info i DIM om ifall lådan är i låst läge eller slip-lock. För den intresserade. Detta är för verkstaden, i felsökningssyfte.
av dissonans
Det är väl just lockup som gör att man inte manuellt kan lägga i höga växlar i lägre hastigheter? Iochmed att den ska låsa i manuellt läge så är där en minimihastighet när olika växlar kan läggas i.
av Nicco
MartinS skrev:Den nya åttstegade trro jag kan låsa även på ettan.
Jag vet inte om den kan eller vill låsa på ettan, men ettan är ju en växel som knappt används annat än i själva startögonblicket (det är vad jag upplever i alla fall). I övrigt är lock-up aktiverad mest hela tiden...
Användarvisningsbild
av apersson850
Lockup på ettan och backen är meningslöst. Den sexstegade kan lägga i lockup från tvåans växel och uppåt, som skrivits ovan. Den nya åttastegade kan säkert också göra det.

Att lådan växlar ner när man ökar gaspådraget är typiskt för alla automater. Att den sen inte växlar upp lika tidigt om man gasar ordentligt är en annan sida av samma sak.
Användarvisningsbild
av Rillee
Några youtube videos som förklarar hur automater och momentomvandlare fungerar, är på engelska men tycker han förklarar bra.

[youtube]5piYEX-jRt4[/youtube]

[youtube]uXgSttKLsHs[/youtube]

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]