Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrMupp
Vi har ju konstaterat att Volvos "gamla" 6-stegade växellåda är enormt bränslekrävande. Och att den nya 8-stegade är väsentligt snålare. Faktiskt i paritet med en manuell låda.

Vad skiljer dem då åt? Jo, förutom utväxlingen så gör den nya lådan lockdown på varje växel från 2:an. Smart idé!

Men vad stoppar den gamla låda från att göra detsamma? Varför måste lockdown enbart finnas på 6:an?

Låter som den enklaste saken i världen att uppdatera programvaran så den lockar på allt från 2:an.

Men så enkelt kan det väl inte vara? Eller? :roll:
av dissonans
Den gamla lär väl ha lockup på iaf fyran, femman och sexan? :) Saabs gamla fyrstegade låste helt på fyran och 60% på trean, de nyare femväxlade låste på trean, fyran och femman.
av rid54
Enkelt å enkelt... principiellt är detg nog som du antar, att man borde kunna styra lådan på annat sätt. Det är väl oftast en magnetventil som styr lock-up likaväl som andra magnetventiler styr olika växlar. Sedan är det ju en fråga om hur lådan är designad... Jag hade en Citroën BX med 4-växlat automat, som gjorde lock-up från tvåan och den var rätt ekonomisk, men man fick leva med att man kände växlingarna lite mer (eftersom den inte släppte lock-up'en). Funkade bra dock... I en sådan låda måste man ha anpassade kopplingar/bromsar, skulle jag tro, så att de inte far illa av att byta växel med lock-up aktiverad. Bilen jag nämnde hade en sorts "interrupt" som släppte draget precis när den växlade upp, vilket inte borde vara en match att fixa med modern motorstyrning, men lådan måste troligen vara anpassad vad gäller själva växelbytena. Så det räcker kanske inte med att "byta mjukvara". Alternativet skulle ju vara att "släppa" lock-up vid uppväxlingar, men det kanske har sina problem det också.
av HakanF
Det skulle även behövas någon typ av oljevärmare under (vintern) tiden som oljan är för kall för att fungera som den ska.

Tragiskt tråkigt att lådan ska slira i över en mil på vintern innan den slirar bara lite som den tydligen ska.
av rid54
Alltså, de slirar ju inte, egentligen.... Det är momentomvandlarens sätt att arbeta som gör att motorvarvet kan flexa i förhållande till hastigheten.

Varför man håller igen på lock-up tills motorn blivit varm har jag ingen aning om, det verkar bara fånigt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag vet inte hur det är på era 6-vxl:ade geartronic men på min 5-vxl:ade har lock-up på 4:an och 5:an i D-läge och dessutom på 3:an om man kör i manuellt läge. Det är alltså skillnad på lock-up-beteendet beroende på vilket program man kör. Jag håller det inte för otroligt att det är liknande på 6vxl geartronic också. Man kan diskutera det meningsfulla i att den låser på växlar som inte används över 40 km/h, däremot skulle jag önska att min låda vid måttligt gaspådrag i D-läget växlade upp från (slirande) 2:a till slirande 3:a betydligt tidigare.
Användarvisningsbild
av Rillee
Som jag har fattat det så blir oljan varm när turbinen och impellern snurrar i olika hastighet, oljan "gnider" och skapar friktion lika med värme. När lock-up går in så snurrar turbinen och impellern i samma hastighet ingen olja som gnider och skapar värme.
av rid54
Rillee skrev:Som jag har fattat det så blir oljan varm när turbinen och impellern snurrar i olika hastighet, oljan "gnider" och skapar friktion lika med värme. När lock-up går in så snurrar turbinen och impellern i samma hastighet ingen olja som gnider och skapar värme.
Jo, helt rätt. Men det är inte bara förluster, eftersom varvtalsskillnaden mellan ingående och utgående i momentomvandlaren gör att utgående kan leverera ett högre vridmoment än ingående lämnar; den fungerar alltså som en "nedväxling". Vissa värmeförluster blir det, såklart, men inte samma som riktig slirning i en fast koppling.
Användarvisningsbild
av Momentum
Ni måste göra skillnad på lock-up och slipping lock-up
Lådan är konstruerad för att vid vissa tillfällen/last/varvtal/motstånd inte anbringa full lock-up för att på sätt dämpa vibrationer och göra det mera "komfortabelt", det slirar mellan 50 till 200 rpm tror jag det var

"Slipping lock-up
Is a function which provides gentler engagement with dampened vibration and lower noise when using the lock-up gear. When this function is activated, lock-up is active but not fully applied."
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]