Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EvergreeN
Jag har lagt märke till att många trådar involverar uppdateringar av mjukvaran (till motorn).

Jag har en 99'a 2,4 170hk, en av de första antar jag. Den har aldrig varit uppdaterad. Den krånglar inte eller nåt men jag tänkte om jag åker runt med gammal mjukvara så kanske jag har nåt att vinna på att lämna in den?

Förbättras effekt eller bränsleförbrukning?

Vad kostar ingreppet hos volvoverkstaden?
Användarvisningsbild
av greeeken
Never touch a running system.
Det är vad jag brukar säga.
Användarvisningsbild
av Loner
Ungefär sdom jag då, fast jaganvänder den svenska varianten.
rör inte det som fungerar.

Jag utgår från att volvo sköter eventuella viktiga uppdateringar när man är inne på service, och att man inte alltid för veta att mjukvaran är uppdaterad.

/L
Användarvisningsbild
av Ramon
Som greeeken och Loner redan sagt så finns det ingen vits med att uppgradera mjukvaran... Du vinner inget på det då systemet du har fungerar. Angående effekt så vinner du det inte, möjligen lite bränsleförbrukning, ifall de uppgraderat den delen av programvaran, vilket man ju inte vet. Bilia är ju inga chiptrimmare, vill du vinna effekt är det till trimföretag du skall vända dig...
av Walle
Jag är lite mer våghalsig... klart man ska förbättra även om det gamla systemet fungerar. "Rör inte det som fungerar"... med den filosofin kan man ju fortfarande köra DOS på datorn hemma....eller ha kvar den gamla svart-vita TV'n som fortfarande fungerar.... näää här håller jag inte med.
Jag bad Upplands motor uppgradera min mjukvara när jag va inne på service sist. Klart att dom gör mjukvaru-fixar kontinuerligt och att flera buggar och barnsjukdomar försvinner. Dock vet man ju inte precis allt dom fixat i mjukvaran...men jag tror min bil fått bättre bränsleförbrukning efter uppgraderingen.
Våga mera !! Uppgradera !
Angående bilia som chip-trimmare så har inte bilia nåt med mjukvaran att göra... utan det är volvo !! OBS ! Bilia ÄR inte volvo, vilket många verkar tro.....
Och volvo har nog väldigt mycket att vinna på att släppa nya och fräschare mjukvaror som tar bort barnsjukdomar och förbättrar t.ex. bränsleförbrukning etc. så inte nån bitsk journalist skriver om dessa buggar.
/W
Användarvisningsbild
av Brainy
Loner skrev:Ungefär sdom jag då, fast jaganvänder den svenska varianten.
rör inte det som fungerar.

Jag utgår från att volvo sköter eventuella viktiga uppdateringar när man är inne på service, och att man inte alltid för veta att mjukvaran är uppdaterad.

/L
eller "aint fix what aint broken"
/Anders
Användarvisningsbild
av Ramon
Angående bilia som chip-trimmare så har inte bilia nåt med mjukvaran att göra... utan det är volvo !! OBS ! Bilia ÄR inte volvo, vilket många verkar tro.....
Nej nej, jag tror INTE att Bilia är Volvo, klart Bilia har med mjukvaran att göra, det är ju ofta till Bilia man åker för att få en uppgraderad mjukvara, man åker ju inte till Volvo direkt. Ska man vara petig har inte Volvo så mycket med mjukvaran att göra, visst de sitter i deras bilar, men det är säkerligen inte Volvo som utvecklat mjukvaran utan något annat företag med uppdrag från Volvo.

Håller inte riktigt med dig angående dina jämförelser mellan att uppgradera mjukvaran samt att fortfarande köra DOS samt ha kvar den svartvita tv:n. Det är ju inte riktigt samma sak tycker jag, skillnaden mellan DOS och t.ex. Windows Xp är enorm, samma mellan en svartvit tv från förr och en ny plasmaskärm, då är det klart man vill hänga med i utvecklingen, men skillnaden mellan en mjukvara i bilen från t.ex. år 2001 och 2004 är inte så stor som mellan DOS och WinXp t.ex. Så varför byta ifall det fungerar för en och skillnaden är minimal?

Tänk ifall något i din bil inte fungerat som det skulle efter din uppgradering? Då skulle i alla fall jag blivit riktigt sur! Lägga ut pengar på att uppgradera, så blir det sämre än innan... Finns delade meningar om detta ämne, men man får liksom se det från flera håll.
av andezon
har uppdaterat väldigt många bilar typ hundratal.. och har aldrig haft någon som tyckt att bilen blivit sämre!!
Användarvisningsbild
av greeeken
Ingen som sagt att det inte fungerar.
Men varför uppgradera när bilen fungerar bra.
av moOd
greeeken skrev:Ingen som sagt att det inte fungerar.
Men varför uppgradera när bilen fungerar bra.
Varför byta bil när den gamla fungerar bra?
Varför uppgradera med servicepack när XP fungearar bra utan?
Varför äta en banan när morötter är så mycket nyttagre?

Självklart skall man ha de senaste uppdateringarna till bilen! Man är ju ingen bakåtsträvare heller. :)

Går det att demontera turbon utan att monter[…]

Får gratulera!! Vad hade du för milta[…]

Gissar att det är en slags "karantä[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt :)[…]