Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
KARDOX skrev:Går det att få telldus att aktivera en sekvens bara genom att kliva in genom dörren? Exempelvis, när jag kommer hem slås lampan i hallen kök och vardagsrum på.
Du kan både använda geotag (drar kanske onödigt med batteri i telefonen) och magnetbrytare.
Med magnetbrytaren i ytterdörren så kan du få telldus att tända det du vill på given signal och även ställa att det bara ska ske mellan vissa tider så det inte tänds mitt på ljusa dagen. Har även tolkat det som att det ska gå att ställa att den och den lampan tänds om magnetbrytaren i dörren bryts och ditt skymningsrelä säger att det är mörkt ute.
Har dock inte testat det där själv mer än att jag i lägenheten vi bodde tidigare på prov satte en magnetbrytare i grabbens dörr som tände en nattlampa ute i hallen när han öppnade den. Får grotta ner mig mer i det där när jag betat av det som är viktigare på priolistan för huset.

Läste också om någon som via trigger fått grejjerna att känna av när hans telefon loggar in på wifi't och då börja tända upp.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Perra83
Verisure plus Yale Doorman dörrlås har jag kollat på nu ett tag.
Nu när det har varit tre villainbrott under januari inom en radie på 100m så är det inte roligt längre. Folk har varit på semester och bara varit borta över natten så har tjuven varit där. Skurkarna åker alltså dagligen här och rekar.

Vi har vidtagit flera åtgärder. Alla dörrar är så gott som larmade dygnet runt. Lampor i huset och utomhus lyser hela tiden förutom en stund på dagen när det är ljust. Mer belysning ska monteras utomhus och minst en kamera.
Det är inte många kvm inomhus som inte övervakas av rörelsesensorer kopplade till larmet.
Fick hem nya stora larmdekaler från Securitas. Hatar att behöva ha dessa uppsatta men känner att det kan vara avskräckande.

Förra helgen skulle ja bara hämta en kall öl på altanen, det slutade med ett samtal från Securitas :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
Perra83 skrev: Fick hem nya stora larmdekaler från Securitas. Hatar att behöva ha dessa uppsatta men känner att det kan vara avskräckande
Enligt de larmtekniker jag talat med är det minst 75% av buset som blir avskräckta av deklaler. De väljer ett annat hus i stället
Användarvisningsbild
av Perra83
SvenB skrev:
Perra83 skrev: Fick hem nya stora larmdekaler från Securitas. Hatar att behöva ha dessa uppsatta men känner att det kan vara avskräckande
Enligt de larmtekniker jag talat med är det minst 75% av buset som blir avskräckta av deklaler. De väljer ett annat hus i stället
Låter riktigt bra!!

Skulle va intressant om programmet på TV3 "Stoppa tjuven" visar hur långt en tjuv hinner eller kan ta sig i huset om man skulle ha senaste sortens larm och lås installerat.
Securitas ringer upp väldigt snabbt men är såklart inte på plats tillräckligt snabbt kanske?
av valln
Självkart tycker en larmtekniker att larmdekaler är bra att ha.

När tjuvarna har sett din bil på flygplatsen och kör till huset tror jag inte de blir avskräckt av larmdekaler...
Användarvisningsbild
av SvenB
valln skrev:Självkart tycker en larmtekniker att larmdekaler är bra att ha.
När tjuvarna har sett din bil på flygplatsen och kör till huset tror jag inte de blir avskräckt av larmdekaler...
Nu var det inte så att han sa att larmdekaler är bra att ha, utan att larmdekaler avskräcker. :D Nu tror jag inte att buset går runt på flygplatser och sedan åker till ett hus och bryter. Men även om så vore fallet, varför skulle de inte bli lika avskräckta av dekalerna som de som inte har åkt omvägen runt flygplatsen?
av valln
Alltså flygplatser var bara ett exempel annars kan de kolla köpcentrum, färjeläger exempelvis.

Här i övre Norrland brukar de vara kringresande ligor från Baltikum som kollar upp bilägare på strategiska ställen, kanske kollar bostaden via google maps. Stjäl företrädesvis guld och pengar samt postar iväg det med brev.
Användarvisningsbild
av Perra83
valln skrev: När tjuvarna har sett din bil på flygplatsen och kör till huset tror jag inte de blir avskräckt av larmdekaler...
Larm borde väl ändå göra ett visst motstånd?

Köpcentrum och långtidsparkeringar har jag inte tänkt på... men visst tänker tjuven så KANSKE.

Polisen har gått ut i media och varnat för dörrknackande försäljare här i kommunen. Sist var det en falsk Telia säljare.
Förra veckan gick det omkring en snubbe och sålde radonmätare. Finns inte ett hus här på området som är äldre än tidigt 80-tal. Alla hus är byggda av trä och gips och ett par med tegelfasad. Tror inte att han fick sälja så många, vet inte heller om han var seriös. Klockan var även tidig eftermiddag och typ 70% är på jobbet ??:-/ Myrdosor hade sålt bättre.
Användarvisningsbild
av Funk
Tur att man har leasingbil som står regad på företaget..

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
valln skrev:Alltså flygplatser var bara ett exempel annars kan de kolla köpcentrum, färjeläger exempelvis.
Omöjligt är dert givetvis inte att det finns de som gör så. Men vanligare är nog att de bevakar huset och sedan "rekar" när du åkt hemifrån. Det är vid dessa tillfällen en larmdekal avskräcker enligt larmteknikern jag talade om. Det är mindre riskfyllt att bryta ett hus utan larm. De vet ju inte om områdesbevakaren är tre minuter bort. Det man aldrig får göra är att släppa in obekanta i huset. De kan då "reka" var larmdetektorerna är placerade och sedan undvika dom.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]