Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adamp
Hej!

Jag ska byta minan slangar till kylaren när helgen kommer igen. Jag var ute och kollade lite och la upp en plan för bytt och tog reda på vilka hylsor som passade på dränerings ventilerna. För att komma åt den neder så får luft burken åka men ska ändå passa på att göra en tune up. Den vindvisaren som sitter under kylaren är extremt fuktigt. Det var minus hos oss för ett tag sen men det frös inte till is, det följde ett spår i samma plats som den nedre slangen är ansluten på kylaren. Jag kollade på skicket på själva kylaren från motorrummet. Den har några flänsar som är till tyglade men inget synligt läcka. men är fuktig nere vid botten. Såg mr auto har 58% rabatt på kylare från bölk för bara 350kr för manuell om man går på bilderna. Bilen är en 94 med B5252S med lite mer än 21000 mil på mätaren nu.

Hur bedömer ni ska jag passa på att skaffa en ny kylare eller ska jag byta slangar och se om det sluta läcka?

http://www.mister-auto.se/sv/kylare/bol ... 11844.html
av Rådlös
I flänsarna finns inget vatten som kan läcka. Vattnet finns i dom platta rör som är omslutna av dom här flänsarna. Du ser det hela rätt bra på den här filmen:

Dom platta rören kommer i början av filmen. Det är där som vattnet finns och även i övre och nedre delen. Nu ser det inte ut exakt så i din bil, men detta är principen i alla fall. Flänsarna är bara till för att leda bort värmen så att fart- och fläktvinden kan föra bort den.
Om kylaren läcker skall du byta den, av två skäl. Det första för att det är ett känt Volvofel att kylaren har någon sorts "Bäst före datum". (Vilket datum kan dock ingen säga förrän det börjar läcka). Det andra skälet att byta är för att det lönar sig inte att försöka laga en trasig kylare.
Om slangarna är dåliga skall du naturligtvis byta dom och det utan någon tvekan eller fundering.
Så finns det en tredje viktig faktor i sammanhanget. Kylarvätska skall bytas ut vart annat år. Glykol är inte bara glykol. Det innehåller ett korrosionsskydd också. Det förbrukas på två år. Har man inte detta korrosionsskydd kan motorn "förtäras" inifrån.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det