Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har som sagt problem med hastighetsmätaren. Dom senaste månaderna har den ballat ur helt. Det började med att mätaren pendlade upp och ner, men nu övergått till att vara helt död. Jag har bytt mätarhus till ett jag vet funkar och kollat ifall det kommer ström från alla kablar som går in i mätarhuset, och det gör det. Vet inte riktigt vad jag ska göra nu? Köpa en ny givare kanske? Men då borde inte komma ström från kablarna antar jag? Besiktningstiden gick ut nu så börjar bli riktigt frustrerad. Tack på förhand!
Du säger nästan säker på att det funkar, alltså inte helt säker. Jag tror det är instr som är kass men vi får hoppas nån bättre kunnig ger råd. Har du gått under bilen och kollat hur mätar klumpen ser ut på bakaxeln? Kolla sladdarna som går in där.
Kan inte vara fel i givaren om din trippmätare funkar felfritt. Det betyder att den sänder signal som den ska. Du har också mätt så det kommer ström, sa du i ett tidigare inlägg. Felet kanske ligger nånstans i kabeln eller kontakten till hastighetsmätaren i instrumentet kanske. Jag hittade ett inlägg som verkar ha samma fel som du. (Läs här: RRe: Mystikst problem med hastighetsmätare Volvo 940 -91
Inlägg av haagen tor 22 apr 2010, 15:41
Har hittat felet nu, det var minuskabeln i kontaktstycket på den sidan där det sitter två stycken, på samma sida som temp. mätaren, det översta kontakten pol nr.2, där gav det inget utslag iaf, så jag jordade det och nu funkar det kanon, Frid och Fröjd)
Testa som han gjorde. Eller rengör och spraya rengörnings/elektronik/kontaktspray in där. Annars testa byta den kontakten som går in i hast-mätar instrumentet. http://i109.photobucket.com/albums/n41/ ... G_4509.jpg
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]