Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
MrMupp skrev:
Det känns som att gå tillbaks 10 år i tiden när man väljer en AWD med gamla motorn.
Det är varken motorn eller Awdn som är törstig, det är automatlådan som gör skillnaden.

Jag har kört min bil med både manuell o automat och förbrukningen skiljer enormt.
av berrabus
oldtimersmc skrev:Aut+FWD var är problemet??? Dessa tillbehör kostar energi oavsett vad andra vill hävda " min hum hum hum drar typ nada".
Automaten jobbar med hydraulik =förluster. FWD väger bly och ökar friktionsförlusterna. Tillsammans så blir det ett plus på bränslekontot. No pain no gain
Du menar väl att AWD väger bly eller...?
av MrMupp
VolvoB20 skrev:Det är varken motorn eller Awdn som är törstig, det är automatlådan som gör skillnaden.

Jag har kört min bil med både manuell o automat och förbrukningen skiljer enormt.
I så fall måste de jobbat hårt med den nya 8-stegade lådan som drar så gott som samma som manuell.
Användarvisningsbild
av Momentum
MrMupp skrev:
VolvoB20 skrev:Det är varken motorn eller Awdn som är törstig, det är automatlådan som gör skillnaden.

I så fall måste de jobbat hårt med den nya 8-stegade lådan som drar så gott som samma som manuell.
Med den nya AW TG-81-SC har man mycket högre slutväxel på FWD bilarna
Nya XC90:an med AWD har något högre slutväxlen än tidigare med den lådan
Återstår att se vad det blir på "andra" bilar med AWD och den nya automatlådan
av MrMupp
Undrars hur den nya lådan kan vara så mkt snålare?

Troligen gör den lock down på varje växel och undviker slirandet mellan växlar helt.
Användarvisningsbild
av crumpets
VolvoB20 skrev:
MrMupp skrev:
Det känns som att gå tillbaks 10 år i tiden när man väljer en AWD med gamla motorn.
Det är varken motorn eller Awdn som är törstig, det är automatlådan som gör skillnaden.

Jag skulle vilja påstå att det är slutväxeln snarare än automatlådan. En sån motor straffas galet mycket av varv.
av MrMupp
crumpets skrev:Jag skulle vilja påstå att det är slutväxeln snarare än automatlådan. En sån motor straffas galet mycket av varv.
Med min MY13 D4 manuell märktes faktiskt ganska påtaglig skillnad att växla upp från 5:an till 6:an på motorväg. Förbrukningen hoppade ned direkt.

Så ja, varvtalet påverkar nog mer än man tror. Har för mig att jag läste nån Teknikens Världs test för 100 år sen, där de skrev att "varvet gör allt" eller liknande.

Skumt att Volvo släpar med sån gammal teknik. Är väl för kostsamt att designa om en konstruktion som levt med sen 90-talet. Litet som Saab 9-5 innan senaste utgåvan. Var väl så gott som identisk med de första 9-5:orna på slutet av 90-talet förutom litet facelifts. T.om nyckeln satt kvar nere vid växelspaken och kunde endast tas ur med backen i. :shock: :lol:
av Lövet
Det är den gamla Geartroniclådan som är problemet. Den ensamt lägger på 30% i stadstrafik.
av MrMupp
Lustigt nog kommer jag ihåg bilhandlarens ord om D4 AWD Aut när jag skulle köpa den:

"Det är ju inte så att det här är den gamla motorn eller så. Den är minst lika ny som 2-litersmodellen".

(tungan blå, näsan lika lång som Pinocchios)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset