Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
#946996
Hej Volvovänner.

Byter nu forum då jag köpt en V60 D4 med vea-motorn. Så här långt mycket trevlig bil och motor.

Har jag ljusomkopplaren i läge 0 så lyser bara drl-lamporna fram och så står det också i instruktionsboken. Går det att programmera om så även bakljusen lyser i det läget? Har bilen i garage och tycker det är onödigt att bilen själv ska tända halvljuset hör att senare stänga det ute i solskenet. Vill gärna ha baklamporna tända i 0-läget så kan drl lysa så räcker det ändra när det är behov av halvljuset.

Funderar på någon form av krokar i bagaget då det inte finns något som hindrar kassar från att välta. Någon som har monterat och kan rekommendera någon variant?

Tänker montera drag på bilen. Är det värt merkostnaden för original med tanke på backvarnare och stabiliseringssystemet?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#947018
Starta med reglaget i parkeringsljusläge - då lyser drl med full styrka när motorn är igång, sen vrider du över till auto när du är ute i dagsljuset
Användarvisningsbild
av Kite
#947099
Rekommenderar att lämna vredet i auto, att lamporna är tänd någon minut i onödan är mycket bättre än att du glömmer (för det kommer hända) vrida över till auto när det behövs.

Det finns bärkassehållare till V60n, det är ett lock med krokar du fäller upp.
Användarvisningsbild
av leiwi
#947136
III skrev:Hej Volvovänner.


Tänker montera drag på bilen. Är det värt merkostnaden för original med tanke på backvarnare och stabiliseringssystemet?

Köp ett begagnat orginaldrag på skroten , du slipper allt strul och kommer undan med en betydligt billigare peng, har du inte tummen mitt i handen kan du montera det själv. :D
av III
#948896
Begagnat drag är ett gott alternativ om jag hittar en nyare bil som är skrotad. Ska kolla. Kollade på monteringsanvisning och det verkade inte så besvärligt.

Enklast är ju att alltid ha reglaget i auto men xenonlamporna slits ju när dom startas, inte när dom lyser så tänkte undvika onödigt startande och då hade noll-läget varit lösningen. Helt klart kommer jag glömma vrida och har redan gjort. Ska höra med Volvo om det går. Parkeringsljusläget skulle vara bra även på nollan även om det är lagligt att bara ha dlr fram. Gillar inte att vara mörk bak.
Användarvisningsbild
av Kite
#948942
Fast alla bilar utan drl startar xenonlamporna vid uppstart varje gång så att de skulle slitas mer än vanligt tror jag inte.
av III
#948951
Nä, dom slits inte mer än vanligt men en halogenlampa slits i förhållande till dess brinntid, xenonlampan däremot slits nästan inget under drift men slits vid uppstart så att slippa starta xenonlamporna i onödan ökar dess livslängd. Är det mörk/nedsatt sikt så är det inget att fundera över men att starta inomhus för att släckas när bilen kommer ut är onödigt. Har dom tänts kan dom lika gärna vara tända under körningen. Vill då ha nolläget för drl tills det blir behov av halvljuset.

För en vanlig Svensson som ej kör p&arin[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]