Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Det enda som ser lite högt ut är 0.75 på landsvägskörning. Körde du väldigt fort?
av oldtimersmc
Aut+FWD var är problemet??? Dessa tillbehör kostar energi oavsett vad andra vill hävda " min hum hum hum drar typ nada".
Automaten jobbar med hydraulik =förluster. FWD väger bly och ökar friktionsförlusterna. Tillsammans så blir det ett plus på bränslekontot. No pain no gain
av MrMupp
StringerBell skrev:Det enda som ser lite högt ut är 0.75 på landsvägskörning. Körde du väldigt fort?
Fullastad bil och ganska stor takbox.
Bild
Följde hastighetsbegränsningen, så gott som. Nejdå ingen tokkörning alls. Den drar helt enkelt så mkt.

Känns dock litet onödigt att motorn varvar 2000 rpm i 110. 2-liters versionen manuell och framhjulsdrift varvade väl typ 1600 vid den farten. Ett extra steg eller en längre slutväxel skulle gynna den kraftiga 2,5-liters motorn.
av MrMupp
Jäverhammar skrev:Då tycker jag 0,75 låter väldigt rimligt.
Min tidigare Avensis 2.0D 126hk man - 08 drog lika mycket fullastad med takbox på.
Sant 0,75 med full last och stor takbox kanske inte är något speciellt. Däremot 0,98 i blandad solokörning över en vecka för en dieselbil. Så-där...
Men AWD:n och automaten har ju helt klart sina fördelar. Så man får försöka intala sig att det är värt det. Dessutom är dieseln billig nu. :)
Användarvisningsbild
av crumpets
Värmaren drar betydligt mer än 1,5-2dl. Räkna med en halvliter ungefär. Min går upp från under 0,6 till ca 0,75-0,8 på vintern endast pga värmaren... Tre mil enkel resa då bara så det borde vara lite snällare för dig, men det lägger på mycket är väl summan av kardemumman. Sen tar i och för sig den lägre utväxlingen riktigt hårt på de där motorerna. De trivs på riktigt låga varvtal och av nån anledning tyckte ju Volvo att AWD måste ha kortare slutväxel så de blir ju tyvärr hyfsat varviga.
Användarvisningsbild
av sony
Min xc60 D4 AWD automat ligger på 0,95 och kag använder värmaren varje dag. På morgonen och nästan alltid på eftermiddag. Tycker det är värt vartenda krona. Det får kosta vad det kostar när jag ser folk skrapa och jag bara setter mig och kör iväg i en varm bil :D
Användarvisningsbild
av Gurra82
På min V70 D5 AWD 230hk Visar färddator mellan 0,75-0,79, just nu sitter takbox på och 17" vinterhjul. Verklig förbrukning är runt 0,85. Men jag kör HÅRT! Jag klagar inte. Motsvarande körning med en t6 awd med bränslevärmare vill jag inte tänka på. Jag är mer bekymrad över värdeminskningen än bränsleförbrukningen och det borde nog fler vara. Tanka och vad glad :D
av Petke
XC70 D5 (230) AWD automat -15 vs V70 D3 manuell -11

GBG-Malmö-GBG fyra personer 135km/h, förbrukning: 0.85 vs 0.65
Hög fart, D5 AWD varvar mycket = hög förbrukning.

GBG-Sälen-GBG knökfull bil med takbox, laglig hastighet, förbrukning: 0.61 vs 0.60
Låg hastighet, landsväg, automaten på lockup hela tiden = samma förbrukning.

Lite daglig stadstrafik + pendling 12mil, 110km/h, förbrukning: 0.74 vs 0.56
Den lilla stadskörningen får automaten att jobba + högre hastighet än vad AWD vill ha = högre förbrukning

Jag upplever att det framförallt är hastigheten som påverkar. Med AWD så varvar motorn mycket mer och över 100km/h så skenar förbrukningen. Ren stadskörning kör jag sällan men gissar att automaten förbrukar en hel del då. Men som någon skrev tidigare... vad spelar det för roll, värdeminskningen är ju betydligt dyrare. Den nya bilen kostar 750:- mer i diesel per månad än den gamla. Värdeminskningen kostar 3500:- mer per månad... Jag skulle aldrig byta bort AWD och automat mot lite lägre förbrukning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset