Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrMupp
Jag kommer från en V70 D4 My13 manuell framhjulsdriven (2-litersmotorn). Jag var så otroligt nöjd med den bilen så jag köpte en nästan likadan igen nu i december när jag bytte jobb. En V70 D4 AWD aut My15.

Men den var inte "likadan". Den är törstig!!! Väldigt törstig till och med. Sist jag tankade noterade jag 0,98 l/mil på 41 mils körning. En del kökörningen javisst, men merparten i jämn fart.

Vi körde upp till fjällen i helgen. Då kan den komma ned till 0,75 på mätaren (7,5 l/100km). Vilket troligen är 0,85 i verkligheten.

Det känns som att gå tillbaks 10 år i tiden när man väljer en AWD med gamla motorn. Visst det är en skön bil, som går tyst och silkeslent i växlingar. Men det är verkligen inte en eco-bil, alls! Och jag får tanka minst en gång i veckan. Blir bra för Volvo att förpassa den där motorn/lådan till historien.

Någon annan som kan instämma eller förneka?
av loben
Jag har en xc70 med manuell låda, 163 hk D3 my 12. Den går betydligt snålare än din utan att vara någon Ecobil direkt. Kör blandad körning 0,7-0,73. Löjlig snålkörning Söderhamn -Göteborg 0,55. Söderhamn -Düsseldorf 0,61 om jag kommer ihåg rätt. Automatlådan kräver nog sin tribut. Som släpvagnsdragare tycker jag den är snål. Stort släp med två skotrar går runt 0,9. DET är bra tycker jag./LOBEN
Användarvisningsbild
av na96gen
Hur mycket kör du med värmaren?
av MrMupp
Re loben: Exakt den motorn/låda hade jag. Gick som en dröm och väldigt snålt. Möjligen litet trötter på låga varv, vilket den tog igen med råge över 2500 rpm.

Re Na96gen: Oftast varje morgon, förutom när jag glömmer att ställa den. Är väl ca 1,5 -2 dl per uppvärmning? Sen har jag 6 mil till och från jobbet.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Min XC60 D5 Black-R som är samma motor, fast med 230hk istället, ligger på 0.8-0.9l/mil i verklig förbrukning mätt vid pump. Detta gäller på vintern, jag har värmaren igång två gånger per dag och kör ca 20 mil per dag, mest motorväg, resten stadskörning. Då är min ändå högbygge i jämförelse, plus 18" vinterhjul.

Men det är så jäkla mycket grejer som spelar in. Väder, vind, körstil osv.

En gång under en storm blev medel över 1 liter mil på en 10 mils-sträcka istället för runt 0,7 som det brukar vara.
av Jäverhammar
Vår XC70 D4 AWD - 15 (16" fälgar med dubb) drar med vinterdäcken på ca 0,78 på pump (0,72 på dator).
Vid väldigt laglig körning idag visade datorn på 0,61 efter ca 10 mil (ej över 100km/h).
Kan ju skilja mellan bil och bil men din förbrukning låter väldigt hög.
av Malmstroem
Synd att du är förvånad. Min XC70 D5 AWD tar samma. Den ligger oftast kring 0,9 l/mil. Varierar mellan 0,6 och 1,0 l/mil. Det kostar med AWD och gammelautomat.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det låter lite mycket med tanke hur du beskriver har, kanske är nåt fel på din bil som gör att den drar mer bränsle?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Verkar som det är många som går från D3/D4 fwd till D4 awd aut. Och många av dom verkar vara missnöjda med förbrukningen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]