Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knugen37
Tjenare, just nybliven Volvoägare av en V70II -08. D5 med awd, går riktigt fint trots 31000 mil! Men nu till problemet... Motorn verkar tappa kraft ibland, som att turbon lägger av men sen efter 2 min så går det för fullt igen... Har nyligen bytt bränslefilter. Motorn går även ryckigt på låga varv iböand... Någon som har något tippa om vad det kan vara?
Mvh. Marcus
av Cox
Låter som att någon av tryckgivarna på partikelfiltret, håller på att gå sönder.
Men som sagt läs av felkoder så får du svar på det.
av mortimer
När servades den senast ?
Värmeproblem skulle jag gissat på...
Eller ett tanklock som inte släpper in luft i tanken.
av Knugen37
1200 mil sedan, fullstämplad servicebok. Lämnade precis in den för att dieselvärmaren inte fungerade men det var bara igensatt avgasrör. Kan kolla tanklocket sen, tack för tipset!
av JHg
Läcker tjuvluft? Vissa gummidelar var känsliga för olja i början (byttes senare till annat gummi) och de bröts ner. Kolla slangen från turbon...
av Pitepalt
Jag skulle gissa att map sensorn som sitter på laddluftkylaren som ger fel värde. Ger vanligtvis dom syntom du beskriver. Om den är trasig och tror laddlufttemperaturen är för hög så stryper ECM laddtrycket. Går att läsa ut värdet med vida. Ger inte heller en felkod alltid när felet är intermittent. Ganska vanligt fel förövrigt. (Jobbat på volvoverkstad i 11 år)
av Knugen37
Okej tack för all hjälp, ska prova åka utan tanklock en sväng sen då jag nyss tankade fullt o inte vill att all diesel rinner ur ;) ska kolla givaren också, är automationselektriker så givare är inget nytt. Åkte en tur idag och då kom det upp i informationsdisplayen att "motorsystem service" eller något. Ska åka och titta felkoder på måndag men får tacka för alla svar!
Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]