Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nu testat det jag hade hemma i skåpet, Turtle Vax Orginal & Sonax flytande hårdvax och inget av dom gjorte någon nytta.

Det var detta medel jag använde från början som förstörde fälgen. :-(O) http://www.gunry.se/index.php?option=co ... Itemid=254
simonhalmstad skrev:Har nu testat det jag hade hemma i skåpet, Turtle Vax Orginal & Sonax flytande hårdvax och inget av dom gjorte någon nytta.
Vax är ju bara just vax. Du behöver använda något som polerar/rengör...
Prova Autosol om du inte gjort det än. Vet inte hur många skabbiga kromprodukter jag fått till nyskick med detta.

Bild
Användarvisningsbild
av Funk
Man skall undvika allt som polerar på dessa fälgar, det är inte som förr med tjockt stenhårt krom på stål. I stället är det mjuka aluminiumfälgar med ett mjukt blankt lager på toppen, som är MYCKET känsligare än klassiskt krom.
Jag har tyvärr inga tips hur man får till en bra yta igen, men vet att alkaliska avfettningar eller fälgrengöring förstör dem.. :(

/Thomas
Ja det stämmer att det är ett tunt blankt lager krom på fälgarna, verkar vara så på Volvos fälgar. Bara lite jobbigt att man går & stör sig på att dom är lite missfärgade hehe. Kanske något för branschen att uppfinna ett riktigt bra medel som tar bort missfärgningar utan att slipa ner ytan. :???:
simonhalmstad skrev:Har nu testat det jag hade hemma i skåpet, Turtle Vax Orginal & Sonax flytande hårdvax och inget av dom gjorte någon nytta.

Det var detta medel jag använde från början som förstörde fälgen. :-(O) http://www.gunry.se/index.php?option=co ... Itemid=254
Kan vara en stark alkalie som fått verka för länge eller i solen t.ex.

Att gå på med Autosol direkt tycker jag låter lite väl hårt? Prova vanligt polermedel med runt P2500 i aggressivitet d.v.s. ganska fint polermedel.

Jag har fått liknande på anodiserat aluminium (lister) detta har gått bort vid polering. Kan bli mycket jobb att få bort de för hand dock!

/ Claesson
Tänk på att det är slipmedel i Autosol. Jag hade varit ytterst försiktig. En metallpolish som är lätt att få tag på är POL. Den innehåller inget slipmedel. Den slår inte de amerikanska märkena Meguiar´s och Mothers tex men de är ju lite knepigare att få tag på kvickt. Jag köpte en tub POL i en guldsmedsaffär.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]