Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pohlsson
hej alla.

jag har ett konstigt problem med min v70 -02
när motorn är kall så startar den alltid.
när den är varm så går startmotorn igång men drevet tar inte "tag i motorn" , den bara snurrar i tomme så att säga.
i bland tar den tag i svänghjulet och drar runt motorn kanske ett varv sen släpper den och snurrar bara utan att dra med sej motorn.
när jag släpper startläget på nycklen så tar startmotorn tag i svänghjulet men i och med att jag släpper på nycklen så kuggar den ju bara i snabbt för att släppa direkt.

har aldrig råkat ut för detta innan.

peter.
av *pettson*
Pohlsson skrev:hej alla.

jag har ett konstigt problem med min v70 -02
när motorn är kall så startar den alltid.
när den är varm så går startmotorn igång men drevet tar inte "tag i motorn" , den bara snurrar i tomme så att säga.
i bland tar den tag i svänghjulet och drar runt motorn kanske ett varv sen släpper den och snurrar bara utan att dra med sej motorn.
när jag släpper startläget på nycklen så tar startmotorn tag i svänghjulet men i och med att jag släpper på nycklen så kuggar den ju bara i snabbt för att släppa direkt.

har aldrig råkat ut för detta innan.

peter.
Något kärvar så att bendixdrevet inte kastar ut när det ska. Du behöver serva eller byta ut startmotorn, inget konstigt på en äldre bil?
av rid54
Om det nu är ett bendixdrev, så är det rätt kinkigt med smörjningen, dvs i vissa fall rekommenderas inte smörjning av de ingående delarna så att de inte ska tröga när det är kallt. Konsultera nån instruktion om du tar isär startmotorn.
Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Vad som gjorts för min förra Volvo 🥳 Ung[…]

Okej, ska testa det