Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Det är något som gnäller så otroligt mycket från b-stoplen på höger sidan när jag är ute och kör. Gissar att någon måste varit med om liknande på v70 eller xc70.

Någon som vet vad det brukar vara?
På min XC70 -15 så låter det ibland när baggagerummsgallret är nedfällt. Men det försvinner om gallret fälls upp. Tror det beror på att gallret ligger mot baksätets skin och då kan ge ljud ifrån sig, speciellt när skinnet är kallt. Antar att det är något jag får leva med... För vad ska Bilia göra åt det? Lägga vaselin mellan galler o ryggstöd, nä tack :???:
Petke skrev:På min XC70 -15 så låter det ibland när baggagerummsgallret är nedfällt. Men det försvinner om gallret fälls upp. Tror det beror på att gallret ligger mot baksätets skin och då kan ge ljud ifrån sig, speciellt när skinnet är kallt. Antar att det är något jag får leva med... För vad ska Bilia göra åt det? Lägga vaselin mellan galler o ryggstöd, nä tack :???:
Fäst en bit alumniumtejp (eller annan tejp med hal yta) på gallrets kant.Då gnids inte lädret mot en gnissel-benägen yta på gallret.
Snacksalig skrev:Gnällande gummilister. Silikonspray fixar biffen.
prövade att lägga silikonjox runt listerna på höger bakdörr, men det hjälpte inte, ska lägga runt framdörren också och se om det är där ljudet skapas.
Varken silikonspray fett på låsen eller andra fina trix har hjälp. Kan nämna att det låter även om dörrarna på högersidan är öppna under färd vilket utesluter friktion mellan lister och gnäll i låset.

Har spelat in det. Börjar vid 14 sekunder. Höj volymen för det är ganska lågt.

[youtube]M9IuIJo6xJA[/youtube]
har fått lite feedback från min verkstad, skickade länken till klippet till honom och han tyckte det lät som en plastlist eller liknande som ligger och skaver mot karossen.

Får se vart detta leder....
Nu har jag fått en fin teori som håller logiskt!

"bakre kardan knut som låter, några plast stift som åkt ut en bit och skaver mot pumpen till slutväxeln"

Ska få detta undersökt och eventuellt åtgärdat imorgon.

hoppas detta är lösningen. :o
Då äntligen är det identifierat. Främre länkarmsbussningar i bakvagnen var kaputt.

Svårare än så var det inte.

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]

Nästa elbil från Volvo?

Har fått ungefärliga prisuppgifter […]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]