Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen!

Tack för tipset, men.
Ett problem är att xenon inte blir varma så som vanliga glödlampor och torkar ur lamphusen på ett helt annat sätt.
Det andra är att lamphusen inte ser lika ut på vanligt ljus mot xenon.
För det tredje så har jag prövat med en böjd gummislang monterad på locket till heljuslampan. Köpt på Bilia.
Det uppstår imma även med dessa.

Bild

Lennart
av Andis
Strålkastare som det kommer in fukt i.

Tips

Säg att du har en strålkastare som går att ta bort glaset/plasten framtill. Packningen mellan huset och lysglaset/lysplasten vill inte hålla tät.

Då brukar jag ta silicon sprutan lägga en liten sträng runt lamphusets delning som extra tätning. Har fungerat mycket bra för mig genom tiderna. Vid eventuell delning i framtiden skär du upp silicon strängen och sen kan du dela huset och glaset igen.
av Andis
För övrigt känner jag inte igen att S80 skullar vara en dålig bil.

Har en vän som körde sin runt 35.000 mil utan att byta särskilt mycket saker. Ändå var det en 1999 års modell.

T6 dåliga automat ryckte har jag funderat på kan inte det beror på att man byte inte olja i dessa lådor? På den tiden utan körde på att det skulle hålla bilen ut vilket inte riktigt gick.

För övrigt är det en underbar bil att åka. Med en tyst och i S80 ändå ganska sparsam på soppa för att vara en 6 cyl bil. Troligen ganska lågt luftmotstånd är min gissning.
Kompisens pappa hade en sån som firma bil när dom kom ut 1999 vi lånade gärna den bilen :-) :-)
Hej igen!

Lite info. till.
Bilen har varit på Bilia för ytterligare ett försök att täta glas och lamphus med Butyltätning istället för gummilisten. Tyvärr det fungerade inte i mitt fall.
Undra hur ”PTV” trådskaparen löste detta med imman. ??:-/
Tack för tipsen.

Lennart
av PTV
Volvo S80 är en himla go bil att köra vilket naturligtvis kan släta ut en del mindre brister men i det hela så tycker jag att kvaliten brister aningen mycket jämfört med mina andra och tidigare Volvo bilar.Vilket gör att jag fortfarande tycker att fukt i strålkastarna på en så pass modern bil, en snurrande digital klocka som verkar gå på 102 oktaning bensin, fönsterhissar som kärvar samt centrallås som lever ett eget liv är aningen omodernt även för en Volvo.Men jag gillar knappen på fjärrlåset för att tända ytterbelysningen.Så enkel och tacksam är jag. :D
av PTV
Tog isär strålkastarna, rengjorde enligt konstens alla regler och tätade om dom.Ingen fukt sedan dess.Nu har jag även bytt alla fyra stabiliseringsstagen på bilen i helgen.Skaffade nya säten i läder på en bilskrot som var betydligt trevligare än den sunkiga tyglädseln.Den digitala klockan däremot lever fortfarande sitt eget liv samt en egendomlig kupevärme som verkar ändra tempen själv i manuellt läge !?.Fönsterhissarna bråkar fortfarande med mig lite.Får se om det går att lösa.

S80:n är fortfarande en himla go bil att köra och åka i men jämfört med mina tidigare Volvo bilar är den dålig rent kvalitetsmässigt.Skulle aldrig våga rekommendera någon att köpa en S80 med den dåliga automatlådan tillverkade mellan 1999 t.o.m 2005 och absolut inte sexan med mängder med elfel.850:n och tantens S70 här hemma är ju helt klart bättre bilar som bara rullar på utan minsta fel.
Volvos 4-stegade GM-låda var en nödlösning eftersom deras ordinarie leverantör, AISIN AW, endast tillhandahöll automatlådor upp till 350 Nm på den tiden.
S80 tillkom för att möta tyskarnas största lyxmodeller, främst mercedes och audi. De bilarna hade stora starka motorer med automatlåda och volvo var tvungna till att göra något likvärdigt för att ha en chans på den målgruppen av köpare.
Tvärställd 6:a krävde en fysiskt liten låda och GM hade en som passade.

Den stora frågan är om det hade gått att sälja S80 med AISINS 5-stegade med 2.4T på 200 pollar, eller möjligen B5234(T5) med 250-260 hk i stället för en mullrande 6:a?
Antagligen hade spekulanterna gått raka vägen till hedin bil eller dyl.
milktrucker skrev:Volvos 4-stegade GM-låda var en nödlösning eftersom deras ordinarie leverantör, AISIN AW, endast tillhandahöll automatlådor upp till 350 Nm på den tiden.
S80 tillkom för att möta tyskarnas största lyxmodeller, främst mercedes och audi. De bilarna hade stora starka motorer med automatlåda och volvo var tvungna till att göra något likvärdigt för att ha en chans på den målgruppen av köpare.
Tvärställd 6:a krävde en fysiskt liten låda och GM hade en som passade.

Den stora frågan är om det hade gått att sälja S80 med AISINS 5-stegade med 2.4T på 200 pollar, eller möjligen B5234(T5) med 250-260 hk i stället för en mullrande 6:a?
Antagligen hade spekulanterna gått raka vägen till hedin bil eller dyl.
Är den GM-lådan av samma familj som den bmw haft så stora problem med i sina stora dieslar i e39 och e46?
PTV skrev:Tog isär strålkastarna, rengjorde enligt konstens alla regler och tätade om dom.Ingen fukt sedan dess.Nu har jag även bytt alla fyra stabiliseringsstagen på bilen i helgen.Skaffade nya säten i läder på en bilskrot som var betydligt trevligare än den sunkiga tyglädseln.Den digitala klockan däremot lever fortfarande sitt eget liv samt en egendomlig kupevärme som verkar ändra tempen själv i manuellt läge !?.Fönsterhissarna bråkar fortfarande med mig lite.Får se om det går att lösa.

S80:n är fortfarande en himla go bil att köra och åka i men jämfört med mina tidigare Volvo bilar är den dålig rent kvalitetsmässigt.Skulle aldrig våga rekommendera någon att köpa en S80 med den dåliga automatlådan tillverkade mellan 1999 t.o.m 2005 och absolut inte sexan med mängder med elfel.850:n och tantens S70 här hemma är ju helt klart bättre bilar som bara rullar på utan minsta fel.
Fönsterhissar behöver du väl inte med fungerande ac? ;)
Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]