- lör 07 feb 2015, 11:51
#946666
Hej!
Imorse skulle jag starta direktvärmen på bilen, vred då ett hack med nyckeln som vanligt. Men då var allt dött. Eller jo, jag hörde ett knäppande (relä?) från handsklådan. Vid full tändning intensifierades knäppande, men annars dött.
Svärfar försökte kabla igång men ingen, inte ens gnistor på min minuspol... Eller jo, knäppandet blev än mer intensivt under själva kablandet. Jag har tyvätt bränt min multimeter, så jag kan inte kolla spänningen just nu. Jag har min Ctek 3600 på, men utropstecknet lyser. Tänker ha kvar den dock utifall... Nu lyser parkeringslamporna fram och bak trots att bilen inte står i det läget.
Om några timmar får jag hit en multimeter och en gammaldags batteriladdare dock. Så får jag igång bilen så kan jag iaf se om generatorn ger något.
Aldrig varit problem med batteri eller starter tidigare
Imorse skulle jag starta direktvärmen på bilen, vred då ett hack med nyckeln som vanligt. Men då var allt dött. Eller jo, jag hörde ett knäppande (relä?) från handsklådan. Vid full tändning intensifierades knäppande, men annars dött.
Svärfar försökte kabla igång men ingen, inte ens gnistor på min minuspol... Eller jo, knäppandet blev än mer intensivt under själva kablandet. Jag har tyvätt bränt min multimeter, så jag kan inte kolla spänningen just nu. Jag har min Ctek 3600 på, men utropstecknet lyser. Tänker ha kvar den dock utifall... Nu lyser parkeringslamporna fram och bak trots att bilen inte står i det läget.
Om några timmar får jag hit en multimeter och en gammaldags batteriladdare dock. Så får jag igång bilen så kan jag iaf se om generatorn ger något.
Aldrig varit problem med batteri eller starter tidigare
- Någon som varit med om något liknande? Vad var det för fel då?
Om ni bytt batteri, vad tog ni för modell?
Det står att batteribyte måste registreras på styrenheten, vad innebär det?
Läste att generatorerna på dessa modeller är underdimensionerade, kan det stämma?