Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av börne
towncar1977 skrev:Men det var ju inga ursprungliga fel?
Jo.... kontakta nu säljaren & hänvisa till konsumentköplagen. Vill du nu inte ta konflikten, upp till dig, men då får du helt enkelt pröjsa själv. Bara att välja.
av towncar1977
Jag vill vara helt säker så jag har mailat dem igen med lite kompletterande frågor. De hade dock julledigt till den 8 jan.
av jite
Mamel skrev:
towncar1977 skrev:Men det var ju inga ursprungliga fel?

"Hänvisa till Konsumentköplagen när du pratar med bilhandlaren igen och kräv att få dessa saker lagade om det nu är ursprungliga fel"

Jag har liksom fortfarande inte riktigt fått klart för mig vad som gäller känner jag. Svårt o ringa en säljare då och argumentera.
Vi tar det igen. Ett fel kan finnas vid köpet även om det VISAR SIG först senare. På juristlatin heter det att felet fanns "in nuce" (i nöten). KKL anger att för fel som visar sig inom sex månader så UTGÅR MAN ifrån att felet fanns in nuce redan vid köpet. Så beskedet från konumsntgledaren var helt riktigt.

God jul och lycka till.
Till trådskaparen: Nu har ju till och med en konsumentrådgivare riktigt tydligt uttalat sig precis så som många här skriver, även Mamel ovan, att bevisbördan ligger de första 6 månaderna hos försäljaren.

Om du anser det fullt rimligt att alla fel du nämner uppkommit (inte samma sak som att de visat sig) efter att du köpt bilen, ja då får du väl gott punga ut med pengar och få det lagat. Om du däremot anser det sannolikt att felen funnits redan när du köpt bilen men bara att dom inte visat sig, alternativt att säljaren inte informerat dig, ja då ligger bevisbördan på försäljaren.

Vad mer kan det finnas att reda ut?
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag är lite "småorolig" att inte allt har kommit fram, eftersom TS inte tycks vilja konfrontera säljaren med konsumentköplagen. För det som skrivits hittills verkar falla under "ursprungliga fel" :|
av towncar1977
Nu har jag har konfronterat säljaren genom en massa mail som inte var så poppis att svara på tydligen. Därför har det tagit lite tid. Jag har valt att bara maila för att kunna komma ihåg o ev visa allt som sagts i fallet.
Säljaren gick till slut med på att åtgärda felet i sin verkstad vilket han har full rätt till. Jag valde att försöka få honom att betala en reparation gjord här nere vilket han inte ville. Detta för att jag varken har tid , lust eller ork att åka 45 tr mil o sitta o vänta vem vet hur många timmar! Efter ett antal mail kom vi överrens om att han betalar halva kostnaden till mitt konto o jag står för andra halvan. Jag förlorar på det förstås men det var självvalt.
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]