Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Ola311 skrev:Vad är det med k5 som gör den bättre??
8m slang mot 6m. Fy faan för att trassla med en kort slang.
av Ola311
Är mycket nöjd med min k5 jag köpte :)
Men vad tror ni om att fylla på med avfettning i schampo behållaren som följer med och spruta det blandat med vatten?? Tar slangarna som suger vätskan stryck eller maskinen tar skada av de???
Användarvisningsbild
av joel80
Dom flesta avfettningarna ska ju läggas på på så torr bil som möjligt för bästa effekt..
Jag vet inte om det tar stryk.. Ser man till att spola igenom allt med vatten efter man haft det ser jag inte att det skulle kunna skada.. Men det är mer min egen gissning.
Sen tror jag det kan bli dyrt.. Kan gå åt rätt mycket.. Och kanske som sagt inte så effektivt.
Köp en tryckspruta som man kan pumpa upp tryck i istället för att lägga på avfettning.
Användarvisningsbild
av Perra83
Alkalisk avfettning går bra att späda med vatten. Dock inget som ja vill blanda i maskinen.
Kallavfettning används koncentrerat.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har kört autosafe från lahega i min maskin i många år, utan problem. Och koncentrerat är det rätt aggressivt.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Autosafe kör jag med i min tvätt oxo. Skitbra avfettning för allroundbruk.

Och att det sen kommer till mitt jobb i kubiktankar gör inte saken sämre ;-)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Är också i tagen att köpa högtryckstvätt.
Ola är du fortfarande nöjd med din K5 Premium?

Har jämfört lite priser och konstaterar att premium kostar ca 500kr mer. Premium innebär om jag fattat saken rätt att det finns en slangvinda på maskinen. Är denna slangvinda värd 500kr extra tycker du? Verkar ju smidigt.
Har även sett att det finns olika paket; Car och Home man kan välja som innehåller lite tillbehör. Någon som köpt med något av dessa paket? Är det något att ha?
Är inne på en K4 eller K5. Vad jag kan se skiljer det ca 8-900 mellan dessa.

Någon annan modell jag bör titta på tycker ni? Nilfisk? Biltema http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt- ... 000032746/
Biltemas verkar motsvara en Kärcher K4 Premium förutom att Biltemas har 8m i stället för 6m.
Användarvisningsbild
av joel80
Har en K5 premium också och är nöjd.. Sladdvindan är enligt mig helt klart värt att betala en slant för. Så skönt att inte behöva trassla med slangen mer än nödvändigt. :)
Användarvisningsbild
av ER
Hade inte slangvinda på min förra maskin K5.20 vilket innebar extrahand att bära slang med, har det på min K6.600 och ångrar inte en sekund detta då det blir enkelt att bara sno upp slangen efter att handtaget tagits av så 500kr för denna "lyx hade jag tagit premium över standard.
Bästa köpet jag gjort som tillbehör av otaliga i original samt tredjeparts utförande: 12m gummislang som kör över plastslangen alla dagar i veckan så funkar den så kan det vara värt att fundera på. http://waxdog.se/product.php?id_product=531

Har en äldre variant av T-racer, T300 och den är oumbärlig vid rengöring av trall så även yngre kan delta i det "tråkiga" då det blir roligare.
Munstycket med dubbla rotojet är samma vid rengöring av plattor och liknande som fått lite alger på sig, sparat mycket tid med det.
Skummunstycket duger knappt till att sprida ut rengöringsmedel med, för bil vill man ha liknade denna: http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/t ... -karcher-k , denna ger skum att tala om med tex BBV:s eget ARTI+ shampoo som jag älskar. Testat med ChemicalGuys supershampoon för ändamålet, men det skummar så det tar hela veckan att skumma bort sedan när det är avspolat, men det löddrar trevligt.
av JohnB
Slangvindan är värd merkostnaden. Byt till en längre gummislang istället för den korta, osmidiga plastslangen som följer med. Man kan t ex inte ha tvätten framför bilen och tvätta ena sidan+bak utan att det blir för kort vilket är rätt irriterande. Annars är det en bra tvätt som klarar av det mesta man kan tänkas utsätta den för.

/John

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]

Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Tagit ut bilen till sommarn once more :-) Bara at[…]