Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja hade lämnat till en mindre verkstad som jag känner förtroende för.

Olja + filter mm och så får dom klämma på lite leder och bussningar.

Verkstaden jag anlitade sist på V70n påpekade att bromsslangar fram började bli dåliga (kanske även bak) och bromsvätskan va gammal plus att batteriet inte riktigt va på hugget.
Perfekt sa jag byt rubbet! Batteriet kollade jag upp sedan och bytte kabelsko där det gick varmgång.
av nijoto
När min V70 -01 hade passerat 40.000 så slutade jag med Volvoservice, bytte därefter olja och alla filter själv.
Volvo originalfilter och Biltema olja för 60kr/litern, rullade ca 5.000mil om året mest långpendling i jobbet.
Den rullade 52.590mil innan försäkringsbolaget löste in den pga plåtskador... motorn still going strong!
Får jag smisk om jag är så lat så jag frågar hur man släcker "dags för service" meddelandet utan att ens försöka söka? ;)

Jag är förövrigt imponerad och tacksam över alla era svar. Speciellt Oel's detaljerade inlägg
Användarvisningsbild
av wissel
Nollställning av Servicelampa02-
-Tändningsläge I.
-Tryck in och håll kvar nollställningsknappen för tripmätaren.
-Tändningsläge II.
Obs! Vrid upp nyckeln till läge II inom 2 sekunder.
-Håll nollställningsknappen för tripmätaren intryckt tills dess ursprungliga värde har återställts.

F.o.m 2003 gäller att generell gul lampa tänds när nollställningsknappen skall släppas.
-Släpp nollställningsknappen för tripmätaren inom 4 sekunder. Instrumentet signalerar med en ljudsignal att nollställningen har lyckats.
-Om tripmätaren redan är nollställd skall nollställningsknappen hållas intryckt minst 10 sekunder och max 14 sekunder.
Obs! Om inte nollställningsknappen för tripmätaren släpps inom 4 sekunder så nollställs inte serviceindikeringsmeddelandet.
oel skrev:Ska du göra det själv så knallar du lättast in till Volvo och köper oljefilter där. Det kostar inte många tior mer än OEM-alternativen, lite mer än hundringen. Oljefiltret är av typ insatsfilter och det ligger med en O-ring i filterasken. Här har du första packningen. Sedan behöver du en ny bricka till oljepluggen, den säljs bara i par med oljeplugg och kostar väl en tjuga. Det var andra packningen. Volvo hjälper dig att få rätt grejor via ditt regnr.

Kupéfilter kan du med fördel köpa av OK fabrikat (Bosch, MANN m.fl) på nätet. Tänk bara på att köpa rätt kupéfilter, det finns med och utan aktivt kol beroende på din klimatanläggning. Det är olika storlek på dom och de monteras på olika ställen. Ta upp kvittot från förra servicen och kolla artikelnumret.

Luftfilter går också att spara en slant på att köpa på nätet och brukar vara väldigt lätt att byta.

Olja köper du på nätet det med. Köp Castrol av den typ som Volvo rekommenderar från någon Ebay-säljare i Tyskland eller England med högt betyg. Du får det levererat till dörren och det blir riktigt billigt. Den här köpte jag nyligen till en 140hk bi-fuel: http://www.ebay.com/itm/301446701235
Vad rekommenderar du gällande bränslefilter då, och sitter dessa bra till numera eller är det i något mörkt söligt hörn under bilen?
Jag gillar att gora allt sjalv, man far lite koll pa andra saker medan man pillar. Luftfiltret inne i bilen kan val vara stora eller lilla. Har man inte IAQS ar det val bara att bryta bort lilla plastbiten?
Oljefilter och olja gor jag sjalv (jag anvander ett "Fumoto valve") for att gora oljebyten riktigt snabba. Aven om dom bara hander varje 160 mil (10K miles, 16000km, 160 mil, om jag raknat ratt?).

Fumoto valve (lilla guldfargade grejen, suddig, i forgrunden):
Bild

Andis, jag blev ganska nyfiken pa VVT filtren du namnde. Kan man bara skruva loss solenoiderna och byta filter, sen skruva tillbaks? Inget meckande med VVT eller kamaxlarna alls?

Andis skrev: Som jag fick jag reda på att 2,5 T motorn har 2 inbyggda oljefilter i ventilkåpan som man byter genom att skruva loss vvt solinoiderna och byta dom.
Enligt Volvo mecken som tipsa mig om dom brukade han byta dom efter 18.000 mil. Sedan 36.000 mil. Byte dom på min vid senaste servicen enkla att byta mycket små filter som filtrerar extra till vvt enheterna.
av Andis
Hej Reverend

Smart oljebytar kran du hittat.

Tycker din motor ser extremt ren ut hur har du lyckats få den så fin ser till och med ut som aluminiumet inte oxiderat.

Filtren i VVT enheten kan du enkelt byta bara skruva upp dom 4 skruvarna som håller VVT solinoiden på plats.
Tänk på att dom ska skruvas tillbaka extremt löst så du inte drar för hårt. Kolla vilket Nm det var men vet att det är otroligt löst.

Här en bild på filtret som du ser det runda stål nätet över ett håll i mitten av packningen.

http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... t/1018864/
Bilagor
vvt filter.jpg
vvt filter.jpg (31.05 KiB) Visad 3714 gånger
Fantastiskt, lattbytt och bra det dar filtret! Jag laste precis natt om det pa natt annat forum sa det kan vara vart att byta ut, speciellt om det ar billigt och enkelt.

Min bil, ren? Tackar! :D Jag tyckte precis motsatsen nar jag kopte den (bilden var taken strax efter vid omedelbart oljebyte). Fran vad jag forstar ar den valdigt ren mest for att forra agaren korde ganska langt till jobbet sa motorn blev helt varm och all fuktighet forsvann... min PCV var ganska ren med, troligtvis samma anledning.

Bilen koptes ny i Texas i 2006 och har varit har i San Antonio hela sitt liv, trots det har den inte sa mycket rost (ytlig, pa nanslags stora lager pa axlarna). Min forra bil ('96 965) kopte jag i Norra Kalifornien och korde hem till Denver (Colorado) och den hade ingen rost/oxidering alls. Nanstans!
Jag hade en gammal 765a med en Ford V8 i som hade levt ett par ar i Minnesota. Man sag inte underredet pa den for all rost. Huvaligen. :D

Min bilvard ar mest att tvatta den varannan manad eller oftare om det ar alltfor skitigt ute och avslutar alltid med "spotless rinse" dom sista 5-10 minuterna for att alla mineraler ska spolas bort. Det kanske hjalper lite.
Betraktas "Mann" som ett seriöst fabrikat gällande luftfilter, kupefilter och liknande?

Och när man ser lista över luftfilter så står det "för kalla klimatzoner" på vissa. Sverige är ju rätt kallt men är det såpass att man bör välja sånt filter?
Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]