Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Henkan skrev:Originalhjul 18" till V40 är 7,5" breda och har ET52,5. Du ska montera 19x8,5 ET45. De nya fälgarna kommer att sticka ut 20,2mm längre än originalhjulen, det funkar kanske och inåt är inget problem. Till det ska du sätta på spacers på 20mm. Dina nya fälgar kommer alltså 40,2mm längre ut är originalhjulen. Kommer det verkligen att funka utan att skrapa i skärmkanterna om du lastar bilen med folk och prylar, kommer det att få plats i hjulhuset när du vrider fullt på ratten? Hur funkar det med spacers om det är pinbultar och mutter till hjulen, blir det inte väldigt kort bit kvar att gänga fast muttern på? När hjulen fästs med bultar/skruvar så kan man ju fästa spacern med kortare bultar och skruva fast hjulet i spacern.

Jag säger inte att det inte går, jag bara funderar lite.
Lär ej funka! I så fall är ju hjulen bra som de är redan. Jag missuppfattade det och trodde det var orginal 19-tummare han skulle ha på. Mer än 20mm ut är nog inte att rekommendera alls.
av Henkan
crumpets skrev:
Henkan skrev:Originalhjul 18" till V40 är 7,5" breda och har ET52,5. Du ska montera 19x8,5 ET45. De nya fälgarna kommer att sticka ut 20,2mm längre än originalhjulen, det funkar kanske och inåt är inget problem. Till det ska du sätta på spacers på 20mm. Dina nya fälgar kommer alltså 40,2mm längre ut är originalhjulen. Kommer det verkligen att funka utan att skrapa i skärmkanterna om du lastar bilen med folk och prylar, kommer det att få plats i hjulhuset när du vrider fullt på ratten? Hur funkar det med spacers om det är pinbultar och mutter till hjulen, blir det inte väldigt kort bit kvar att gänga fast muttern på? När hjulen fästs med bultar/skruvar så kan man ju fästa spacern med kortare bultar och skruva fast hjulet i spacern.

Jag säger inte att det inte går, jag bara funderar lite.
Lär ej funka! I så fall är ju hjulen bra som de är redan. Jag missuppfattade det och trodde det var orginal 19-tummare han skulle ha på. Mer än 20mm ut är nog inte att rekommendera alls.
I hastigheten har jag blandat ihop två frågor, en från Robbex och från Weak, så det blev 8,5-tums bredd ET45 med spacer och så var det ju inte.
Men som sagt, mer än 20 mm breddning utåt ska man nog inte ha.
av Weak
hmm rörigt det blev för den okunnige. Någon som vet på rak arm om man behöver 20mm spacers. Om man har en d4 rdesign my15 samt original 19" artio diamond cuts?

För att det skall bli snyggt med däcken i linje med cassi?
Användarvisningsbild
av P210
Då tar vi det väldigt "basic"

1. Volvo gör inga fälgar som ligger "flush", de ligger med marginal en bit in i hjulhuset för att de ska gå fritt i alla situationer och på alla bilar fälgen är avsedd för, diffar lite från fälg till fälg.
2. Vill du ha ut fälgen det sista är det grönt mått du måste mäta, är det 15mm så är det en 15mm spacer du måste ha, har du både bil o fälg är det lätt att mäta....

Har du inte bilen ifråga kan du ju aldrig få fram det gröna måttet eller blå måttet, men har du bilen med originalfälg kan du med hjälp av kalkylatorn få fram skillnaden i utstick (rött mått) på den fälg som sitter på gentemot vad du tänker köpa.
Bild
av Weak
okioki. Stort tack. Tror jag förstår nu ;). Får helt enkelt ta och mäta när jag får tillfälle. När vädret blir lite snällare. Tänkte att någon säkert hade räknat eller redan köpt spacers till sin för att få samma look.

Men det verkar som andra använt sig av 20mm spacers.

Någon som vet några bra sidor på nätet där man kan beställa just spacers? Skall man be volvo installera dem eller har det inget med garanti att göra?
Användarvisningsbild
av P210
Weak skrev:okioki. Stort tack. Tror jag förstår nu ;). Får helt enkelt ta och mäta när jag får tillfälle. När vädret blir lite snällare. Tänkte att någon säkert hade räknat eller redan köpt spacers till sin för att få samma look.
Det finns det säkert!

Och spacers finns det på många ställen - googla, men Hova, Vparts etc.
http://www.hova.com/spacers-till-volvo/
av Weak
Okej! Nu har jag suttit och tittat runt på spacers(på olika sidor) hela morgonen och kvällen igår, sökt och sökt efter vad jag har för mått på mina saker. Men hittar inte all info. Då vädret där jag bor inte heller tillåter mig mäta mina saker just nu.

Bultcirkel: 105/8. Volvostandard antar jag.
Navhål: 63,4mm ?? Stämmer det?

Detta är min första volvo och aldrig bytt däck än på den. Är det bultar eller muttrar som jag fäster?
Nästa fråga är, skall man köpa bolton eller bara plattor? Ser ut som bolton är "säkrare" ?
Tänkte använda mig av märkes spacers. Så de märkena Crumpets nämner är väl de som verkar bättre när man läser.

Någon som har egen erfarenhet av märkena Eibach, H&R eller Manton?

Stort tack till alla på forumet som hjälper till och svara med eran kunskap, guld värt!

Trevlig dag på er! Mvh Weak
Användarvisningsbild
av P210
Kan svara på din fråga om spacerplattor, men jag tycker du ska börja med att köpa dina fälgar först och montera dem utan spacers, tycker du sedan att de ska ut en bit till är det nog förr frågan om några millimetrar istället för centimetrar.

Och "bolt on" bygger ju en del då de måste svälja originalmutterns höjd (av typ nr 6 & 7 på bilden) och så mycket kanske du inte behöver, men köper du de tunnare hade jag satsat på typ nr 8 & 9) där du köper anpassade till exakt din bil med styrning både i navhålet in mot bilen och en hylsa ut i fälgen, de av enklare typ 1-3 & 5 lämnar ju oftast fälgen helt utan styrning (finns många bilar som har det så original men det känns lättare och säkrare att få en bra montering med navstyrningen.
Bild

Märkena du nämner är ju välrenommerade inom styling och hjulupphängningar/fjädrar etc, dumt att hänga upp hjulen i något lite för billigt skräp - inte kul om ett hjul lossnar - och ett par tusen för ett par plattor är ju kaffepengar i sammanhanget om du jämför vad bil/däck och fälgar kostar...
av Weak
Hej tack för dina snabba välformulerade svar.

Vet du om navhålsmåttet stämmer för en ny v40?

Har redan sommardäcken/fälgarna köpta.
Artio diamondcut 19" original fälg.

Så därför jag försöker få fram infon. Så tänkte beställa ett spacers så jag har allt redo när sommarn kommer ;)
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]