NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V50Summum
Getsome. Med vilken kunskap sätter du en peng på EGR? EGR:en är en strulfaktor på tidiga bilar, men den ska vara åtgärdad på 2010 åtminstone.

Min har tyvärr börjat krångla igen med starten. Nu även som "alternativ 1" ibland. Men den går igång efter ett par försök iaf.
Har laddat batteriet lite titt som tätt för att jag tänkt att det kanske är boven. Men så mätte jag även spänningen när jag fick hjälp att göra ett startförsök och då dippa den till 10V lite drygt. Kändes lite lite, eller?

I vilket fall så tänkte jag prova med ett nytt batteri för att om det dippar lite mycket så kanske det är någon Box som är känslig för spänningsfall och inte startar ordentligt...

För "alternativ 1" så tänkte jag byta glödstiften. Det borde ifs. Bli felkod på dom, men eftersom VIDA inte är den perfekt världen så kan man kanske chansa på det ändå.

Har även läst om folk som fått startmotorn utbytt på grund av att den felaktigt drar för mycket ström... Men det kanske är en parantes i detta fallet.

M.v.h.
///Stefan
av V50Summum
Getsome. Med vilken kunskap sätter du en peng på EGR? EGR:en är en strulfaktor på tidiga bilar, men den ska vara åtgärdad på 2010 åtminstone.

Min har tyvärr börjat krångla igen med starten. Nu även som "alternativ 1" ibland. Men den går igång efter ett par försök iaf.
Har laddat batteriet lite titt som tätt för att jag tänkt att det kanske är boven. Men så mätte jag även spänningen när jag fick hjälp att göra ett startförsök och då dippa den till 10V lite drygt. Kändes lite lite, eller?

I vilket fall så tänkte jag prova med ett nytt batteri för att om det dippar lite mycket så kanske det är någon Box som är känslig för spänningsfall och inte startar ordentligt...

För "alternativ 1" så tänkte jag byta glödstiften. Det borde ifs. Bli felkod på dom, men eftersom VIDA inte är den perfekt världen så kan man kanske chansa på det ändå.

Har även läst om folk som fått startmotorn utbytt på grund av att den felaktigt drar för mycket ström... Men det kanske är en parantes i detta fallet.

M.v.h.
///Stefan
av getsome
På grund av felbeskrivningen :
1: Den startar inte alls = EGR fullt öppen = motorn får bara avgaser vill inte alltså
2: Den startar, men med obefintlig tomgång och ingen gas = EGR halvöppen , går sådär halvbra
3: Den startar normalt = egr har lyckas fjädra tillbaka..
Bara för att bilen är nyare så betyder det inte att EGR inte kan koksa igen och då spelar det ingen roll hur stark drivmotor EGRen har när det sitter gunka i hela ventilen. Körstilen påverkar EGRen väldigt mycket likaså hur långa sträckor man kör , vilken olja man använder , skicket på packingar i motorn (hur mycket blowby du får från turbon).
Jag är inte 1000 % säker men jag hade iaf börjat där. Hade bilen inte haft partikelfilter så hade man lätt kunnat se på avgaserna om EGR funkar bra eller inte
av V50Summum
Hmm. Har för mig att jag kikade på EGR förra året och det var absolut inte helt igentäppt. Bilen används oftast som pendlarbil med enkel resa på 6-7 mil. Bitvis bara en mil eller kortare också, men oftast längre sträckor och det är frun som kör och hon kör väldigt miljömedvetet. När jag kör bränner jag på lite emellanåt... men bara kortare stunder. Givaren till partikelfiltret är bytt för kanske 2 år sen och det blev då motorlampa och limp home...

Jag är inne på att det är lite svagt batteri och att någon komponent eller databox inte får full spänning och inte kommer igång riktigt.
Det är även bara på vintern när det är rått, kallt och fuktigt det strular som mest. Vi använder bränslevärmare väldigt ofta också.

Det är ju lite underligt att det är så många som har detta problemet. Men ingen riktig slutsats på vad det är.

Blir ett nytt batteri nu iaf. Frågan är om man ska satsa på ett AGM-batteri?
En lokal reservdelssäljare hävdade att AGM va sämre, men allt jag läst är att det ska vara bättre...?

/Stefan
av V50Summum
Nytt batteri provat. Det hjälpte inte. Som tur va så va det för lågt, så jag kommer lämna tillbaka det...
Nästa steg är glödstiften. Ska försöka mäta dom först bara.
av getsome
Kan också vara spjällt i Y kopplingen på insuget. Glödstift ska inte ha med saken att göra för startar bilen bara så ska den tuffa på , batteri kan vara en orsak men ska inte påverka att du inte kan gasa , detta tyder på att du har nåt som stoppar luften in , antigen EGR eller spjällhuset som är deformerat och stryper luften.
av dieselputte
Hmmm, kanske har fått detta problem också? Efter en tripp på 17 mil igår stannade vi och handlade, var runt nollan ute. Efter 25 minuter startade jag bilen och märkte att tomgången drog iväg till 1100 rpm , ingen respons när jag gasade. Slog av och på igen, samma och det lät som den gick på typ 3 cylindrar. Slog av igen lät den stå nån minut och därefter gick den igång normalt. Körde iväg , stannade på ytterligare 2 ställen där motorn stod still i typ 5 minuter, startade normalt bägge gångerna och bilen kändes sedan som vanligt de sista 3 milen.

Eftersom jag hade problem som resulterade i EGR byte för några år sedan så kom jag att tänka på att den faktiskt svarade på gas då när jag pumpade med pedalen. Nu hände absolut ingenting, vilket får mig att misstänka nåt spök med Y-förgreningen och spjäll där.

Googlade lite igår och hittade ett äldre fall som påminner om det jag råkade ut för. I hans fall var det problem med spridare. Kan det verkligen vara det som ger detta symptom?

Vad kan ha orsakat den högre tomgången?
av V50Summum
Hoppas det inte är nått med spridarna... På min verkar det bara vara spjället som hänger sig...

Det verkar vara lite service på dessa motorer... Jag tänkte rengöra insug och egr igen här när våren är varmare. Känns som att det är bra att rengöra där ibland. Och i samma veva så byter jag packningar i så fall.
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]