Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CHSC
RICA Engineering is finally ready to tune the new VEA D4 engine.

It took us over a year of programming and testing, but the result is definitely worth it:
The tuning upgrade brings the total output of the twinturbo diesel engine up to 231hp and 470Nm.
This is an unique achievement for a small 4 cylinder diesel engine with only 1969cc.
Användarvisningsbild
av Rillee
Lite sugen blir man allt. Men det blir nog lite mycket kraft för framhjulen att hantera.
Användarvisningsbild
av Perra83
INTE!!! Det drar redan i ratten ibland när man gasar fullt och det finns modeller med mer effekt än så som FWD.
av CHSC
Ganska sugen, men vill vänta och se om det kommer något från Polestar, känns tryggare.
Användarvisningsbild
av crumpets
Uppe i fart är det säkert mumma men som tidigare talare sade är ju FWD och effekt ingen höjdarkombo. Med BSR på knappt 200 pållar har jag redan torquesteer om än inte jättepåtagligt, och NOLL grepp upp till typ 50km/h med fullgas så 231/470 på framhjulen blir nog en väldigt pikant upplevelse. Men som sagt.. När man väl är uppe i fart är det nog riktigt fint.
Användarvisningsbild
av Perra83
crumpets skrev:Uppe i fart är det säkert mumma men som tidigare talare sade är ju FWD och effekt ingen höjdarkombo. Med BSR på knappt 200 pållar har jag redan torquesteer om än inte jättepåtagligt, och NOLL grepp upp till typ 50km/h med fullgas så 231/470 på framhjulen blir nog en väldigt pikant upplevelse. Men som sagt.. När man väl är uppe i fart är det nog riktigt fint.
På torr asfalt spinner det inte med bra däck 8) Åkte i en lång svag uppförsbacke senast idag och då spann det på sexan med mina 163/400. Det var bara att ligga bakom framförvarande bil i 80km/h.
Användarvisningsbild
av crumpets
Mccartney fråga ägarna av T6 FWD... Torquesteer och däckspinn kommer de skriva under på. Det är en fysikalisk omöjlighet att få fullt grepp på framhjulen. Du får ringa isaac newton om du har några synpunkter på det.
Användarvisningsbild
av Rillee
Men ford har ju lyckat rätt bra med sina starka framhjulsdrivna bilar, tror att volvo skulle kunna göra det lite bättre.
av Mccartney
crumpets skrev:Mccartney fråga ägarna av T6 FWD... Torquesteer och däckspinn kommer de skriva under på. Det är en fysikalisk omöjlighet att få fullt grepp på framhjulen. Du får ringa isaac newton om du har några synpunkter på det.
Då valde jag rätt som tog AWD:)
OM RYSSEN KOMMER

Hatar Ryssarna. Har varit ute och kör en del […]

Mäta tjocklek på bromsskivor

Varför inte byta redan nu? - ett par skivor o[…]

Motorproblem

Inga lampor/meddelanden i instrumentdisplayen? Sku[…]

Utslagsbegränsare

Sitter tom std på en del Volvo av dessa gene[…]