Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har lite funderingar kring batteri och bensinvärmaren som jag har på min nya V60. Jag har ju fått berättat för mig att regeln är: ladda x min = köra lika många minuter för att batteriet inte skall dras ur.

Min fråga nu är, vet någon här hur mycket ström som genereras av batteriet till värmaren ca? Ett exempel kan vara 15 min körning av bensinvärmaren.
Försöker förstår lite hur det hänger ihop och vad man inte bör göra och göra:)
volvobrasse skrev:Hej! Jag har lite funderingar kring batteri och bensinvärmaren som jag har på min nya V60. Jag har ju fått berättat för mig att regeln är: ladda x min = köra lika många minuter för att batteriet inte skall dras ur.

Min fråga nu är, vet någon här hur mycket ström som genereras av batteriet till värmaren ca? Ett exempel kan vara 15 min körning av bensinvärmaren.
Försöker förstår lite hur det hänger ihop och vad man inte bör göra och göra:)

Generellt kan man väl säga att med kortare arbetsresor inte tillför batteriet något nämnvärt med ström så här vintertid,och används värmaren innan avfärd så blir det nog lätt minus och batteriet minskar i kapacitet under veckan .
Våra nya bilar förbrukar ju mera ström än gamla bilar beroende på all elektronik och komfortstyrningar mer belysning mm
med ljus ,fläkt, rattvärme,stolsvärme speglar rutor mm så blir det inte så mycket kvar från generatorn att bjuda på till batteriet .
så om man har möjlighet att stödladda batteriet någon gång i veckan är det nog bra.
att tänka på då är att ladda ett batteri i låg temperatur tar betydligt längre tid än vid sommartemp :D

om man mäter spänningen på ett batteri med motorn avslagen en stund så är 12,73 volt 100% av batteriets kapacitet medans 12,00 volt endast är 10%

:D :D
Jag har försökt kolla upp vad värmaren drar:
Värmaren utan cirkulationspump 24-34W beroende på belastning/effekuttag
Cirkulationspumpen ca 12W
Tillkommer bilens kupefläkt som förser kupen med varmluft.
Säg 60W, Ohms lag ger då 5Ampere vid 12 volt.
En kvarts körning av värmaren tar då 1,25 Ah av batteriet.

Men om grundregeln säger att man ska köra lika länge med bilen som värmaren har brunnit så får man tänka på att med alla förbrukare vintertid elsäten/rutvärme/fläkt etc är det inte säkert att batteriet i kyla får särskilt mycket återladdning alls, så kör med värmaren bara, den är till för att användas och underhållsladda istället efter behov!
Är batteriet friskt så kommer inte värmaren starta om det inte batteriet är laddat nog för att bilen ska kunna startas, batterispänningen checkas vid varje startförsök av värmaren.
P210 skrev:Jag har försökt kolla upp vad värmaren drar:

Men om grundregeln säger att man ska köra lika länge med bilen som värmaren har brunnit så får man tänka på att med alla förbrukare vintertid elsäten/rutvärme/fläkt etc är det inte säkert att batteriet i kyla får särskilt mycket återladdning alls, så kör med värmaren bara, den är till för att användas och underhållsladda istället efter behov!
Är batteriet friskt så kommer inte värmaren starta om det inte batteriet är laddat nog för att bilen ska kunna startas, batterispänningen checkas vid varje startförsök av värmaren.

Ok! En annan sak jag undrar är exempelvis: i fall man kör värmaren längre än körtid några gånger, kan detta kompenseras i det fall att man senare kör långa sträckor?

Exempel: dag 1, värmaren körs 25 min. Bilen körs i 5 min.

Dag 2: värmaren körs 25 min. Bilen körs 1h
P210 skrev:Jag har försökt kolla upp vad värmaren drar:

Det är inte att man använder andra förbrukare som är det stora problemet, generator har en stor kapacitet, problemet är att det inte går att trycka inte nog mycket på nog kort tid i ett batterie utan att det kokar eller exploderar
Momentum skrev: Det är inte att man använder andra förbrukare som är det stora problemet, generator har en stor kapacitet, problemet är att det inte går att trycka inte nog mycket på nog kort tid i ett batterie utan att det kokar eller exploderar
Ja så är det! Det är mycket svårt att få vanligt folk att förstå detta.
Jag kör min värmare 2ggr/dygn (till och från jobbet) om det är mindre än +2-3 gr. och har 7-10min färdväg till jobbet.
Har gjort så i 2 vintrar och har aldrig haft några problem med svagt batteri. Kör sällan några längre sträckor där emellan.
Jag är nu inne på min femte Volvo med dieselvärmare. En sak jag noterat är att de två senaste bilarna (en MY12 och en MY14) verkar ha mycket bättre laddbalans. Kan det höra ihop med att dessa bilar har start/stopp och därmed ett batteri till och kanske kraftigare generator?

Har på alla bilar haft en CTEK "comfort indicator" monterad och har därför bra koll på batteriernas status. De tre första bilarna fick jag ladda ofta, indikatorn blinkade ofta rött. På de två senaste har jag också monterat indikatorn men det verkar som jag gjort det i onödan. Den blinkar nästan alltid grönt, trots flitigt användande av värmaren.

Slutsats: allt var inte bättre förr.
PaNi, sitter det inte AGM batterier i bilar med Start/Stopp? Har de kanske isåfall en högre vilospänning än traditionella batterier, vilket isåfall gör att ctek indikatorn blir lite felvisande?

Jag vet inte utan spekulerar lite.
Hög framvagn biltema

Hej. Jag har en v70 2,4 170hk automat 2007 framhj[…]

Har en XC60 T5 2018, inga problem med varken v&au[…]

Mäta tjocklek på bromsskivor

På pågen Renault Scenic tog klossarna […]