Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peterc
Hej
i min 460 - 96 hittade jag en kabel som är lös. kabeln satt fast på motorblocket men nu har den brunnit sönder,Igen ! ! jag tror att den är jordkabel.

Bilen går fortfarande utan problem. "Jordkabeln" är ihop med en annan kabeln som har en kontatk till insprutningssystemet (tror jag). Båda 2 kablarna ser ut komma från passagerarsidan motorrutrymme.

Nån som vet eller har tips om vad jag ska göra ? har fästat den 2 ggr nu men den brinner sönder av nån anledning. Bilen går fortfarande. Nån som har varit med om sådant förr ? eller vet Vad det är för kabel

Tack för all hjälp.
Användarvisningsbild
av boostofta
du vill inte ta en bild på detta?
eller förklara lite mer exakt var den sitter, vilken motor har du?
färg på kabel?
tjocklek?
av peterc
[img]http://image_url[/img]

Jag vet inte hur man lägger upp bilden i den här siten. vet du hur man gör ??
Användarvisningsbild
av boostofta
tyvärr inte :(
Användarvisningsbild
av kallsund
Hej.
Är det en med grå isolering? Jag har haft tre 400:or nu och den har varit av på de två första. Ser ut att vara på gång även på den nuvarande.
Har inte heller ngn. aning om vad den gör, men det verkar ju allmänt förekommande.

mvh
Kalle
av peterc
Precis.. Det är kabeln med den ljusgråa isoleringen. Den finns på mitten-vänstersidan fastskruvad på motorn, välsynligt när man öppnar motorluckan.

Jag förstår inte varför den bränns sönder. O vad den har för funktion ?

hälsningar
Användarvisningsbild
av boostofta
men var på motorn?

Uppe, nere, på toppen, motorblocket. Bara skruvad i godset? Misstänker att det är sensor jorden till styrenheten/insprutarna. Den sitter skruvad i det motoröglan som sitter på motorns HÖGRA sida (man anger alltid i bilens färd riktning :) ) mellan kamremskåpan och insugningsröret? Stämmer det?

Det kan ju vara så att du har väldigt dålig jord mellan batteri och motor. I så fall kanske all jord går genom den kabeln när du kör runt startmotorn, den kommer att bränna av då. Om så är fallet skall du montera en ny rejält tilltagen jordkabel från batteriet och till karossen samt motorblocket.

Det förutsätter då att det verkligen är en jordkabel :)
av bjornjon
Samma Problem för mig! Precis i den öglan du pratar om sitter den .. satte fast den idag igen. Får se hur länge den håller nu då!

/Björn
Användarvisningsbild
av kallsund
Ah, jag tror på din teori boostofta. Ska kolla mina jordflätor, hade liknande problem på min Astra, då gick jorden via kopplingsvajern på nåt vänster, enligt bilverkstan. Följden blev att vajern gick av ett par gånger på ganska kort tid.

nvh
Kalle

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?