Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev:Då lever jag som kört 14000 mil på övertid nu, då? Fast jag har ju Haldex 4, förstås. Kanske gör skillnad.
Större och fler lameller, större oljevolym, riktigt oljefilter och en snabb pump som bara behöver dras åt de få fall som det faktiskt slirar borgar nog för att gamla Haldex 4 har betydligt större chans att hålla länge.
Men "bakre klumpen" är väl diffen på bakaxeln. Är inte den identisk?
av perhall
Min kollegas MY11 med 11000 mil hade också totalras i klumpen bak precis innan han lämnade tillbaka den efter tre år. Trots den bästa körprofil man kan tänka sig. Trist och dyrt (ca 40 000).
Användarvisningsbild
av MartinS
"Bakre klumpen" kan ju vara både kopplingen och diffen. Jag har dock svårt att se att diffen skulle kunna få bilen att sluta driva bak, den lär låta och väsnas, och eventuellt till och med låsa något hjul om den ger upp. Om däremot Haldex:en ger upp så lär bilen bete sig som en FWD, men inga andra symptom.

I detta fallet lär den "bakre klumpen" vara haldexkopplingen.
Användarvisningsbild
av EjS
MartinS skrev:"Bakre klumpen" kan ju vara både kopplingen och diffen. Jag har dock svårt att se att diffen skulle kunna få bilen att sluta driva bak, den lär låta och väsnas, och eventuellt till och med låsa något hjul om den ger upp. Om däremot Haldex:en ger upp så lär bilen bete sig som en FWD, men inga andra symptom.

I detta fallet lär den "bakre klumpen" vara haldexkopplingen.
Det låter som haldexen ja.

När jag bytte olja i haldex rekommanderade Volvo att göra det i diffen. Svart svart olja efter 12000 mil enligt meken.

Vh
Användarvisningsbild
av sthlm
Det är enligt verkstaden Haldexen som gett upp och den kommer inte att repareras utan byts rakt av.
Felkoder har lästs ut och bilen har varit upphissad och då konstaterades att haldexen gett upp.
Nu är det en pedantskött tjänstebil med service mellan servisarna och tilläggsförsäkringar så det blir nog hyffsat smärtfritt rent ekonomiskt.
Jag får väl uppdatera om några veckor när den passerat genom verkstaden och förhoppningsvis fungerar igen.
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]