...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Plottade ut hur vi körde från Franska kusten fram till Lübeck.. Första dagens tripp var från Reading, väster om London till Lübeck.

Bild
Hur var det att köra i England med bla vänstertrafik sen med vänsterstyrd bil, om du nu körde volvon där?
Jag tror inte han körde Volvo där, men även Caddy:n är ju vänsterstyrd.
Precis som Sven säger.. Körde en svensk Caddy Maxi där. Man fick ha lite extra koll på döda vinkeln! Och tänka till ordentligt i rondellerna! :)
Annars gick det rätt bra.. Placerade mig lite tokigt inne på en stor parkering vid nått tillfälle och lyckades ta en refug på fel sida på en annan parkering. Men det var typ folk och biltomt så ingen skada skedd. :D
Nu är ju ni unga. Men jag som är en "mögeltuss" körde ju vänstertrafik med vänsterstyrda bilar i början av min "bilkörarkarriär". Men jag har även kört högerstyrd Volvo 142-68 i Sverige och Tyskland på 70-talet . :D
joel80 skrev:Ligger man bakom en polgbil som håller 60km/h i 30 minuter kommer man 30km.
Om du istället hade kunnat hålla 90km/h under den sträckan på den oplogade vägen hade det tagit 20 minuter.. Man torskar 10 min, inte hela världen när det ändå är sånt väglag.
Det är inte ofta man fastnar bakom en plog längre sträcka än 30km. (Nybbe måste haft lite otur och kommit ikapp precis i början...) :)
Förvisso, om nu plogbilen hade kört 60km/h! Så var dock inte fallet, utan hastigheten pendlade mellan 25 och 45km/h.......... :-(

//David
Nybbe_gefle skrev:
joel80 skrev:Problemet när lastbilar kör om är väl att då kan ingen stressbilist vara sämre, och dom har ingen kommunikation med plogbilarna, kan ha svårare för "vallen" och är det lite kall snö ser dom ingenting av vad som finns framför och måste ändå gå med halva bilen i vägrenen då främre plogbladet sticker ut i högerkörfältet en bra bit. (Det kanske dom fäller in lite när lastbilar ska förbi om ni har kommunikation?)
Att plogbilarna sällan kör mer än ett par mil innan dom släpper förbi gör ju att man borde fundera på om det är värt risken. Jag har omvärderat och kommer stanna bakom om jag inte har nått slags nödläge. :)
Det värsta jag varit med om var när Svevias egna plogbil plogade mellan Västerås och Sala på RV56. Inte en enda gång stannade han och släppte förbi på 38km...........

Det var en rätt lång kö bakom honom!

//David
Lika igår, släppte inte förbi mellan Västerås-Köping.
Fy faan vilken "scare" jag precis var med om.. Mötte en timmerbil precis vid ett krön på vägen nära hemmet, och timmerbilen behövde tydligen 1-1,5m av min fil.. vilket betydde att det var en halv fil plus snövall över för mig. Bromsade så fort jag såg honom men lite nedförsbacke och snorhalt gjorde att jag bara fick ner hastigheten från 45-50 till 25-20 innan mötet.. Och jag tror timmerbilen körde lite fort också, i allafall med tanke på att han tog halva mötande fil!

Bild
Jag fick gnugga snövall! Sån tur var var den färsk och inte stenhård.. Mina högerdäck fick forsera lite av vallen...
  • 1
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 356
Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?