Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kvamen
Hej, Funderar på att köpa en v40 2,0 Motorkod:B4204T3 som jag förstår det å sitter det en turbo på den, brukar den krångla mycket förutom packningen som jag läste om i en tidigare tråd? den har gått ca 13000 mil är det något annat man bör tänka på? Tack för tips! :P
Användarvisningsbild
av sweddan
Hej

Ja, den har turbo. Att fråga om en bil krånglar mycket kan ingen svara på. Oavsett om du har en Ferrari eller en Volvo så kommer det alltid dyka upp problem och saker som måste lagas. Om bilen är välservad, det finns papper på det som är bytt medmera så är det bra. Om den har gått omkring 13000mil så antar jag att kamrem samt vattenpump är bytt. Kolla när den är bytt. År och miltal när den byttes. Papper ska finnas på det annars kan man avstå. Om man inte vill byta det själv förstås.

Överlag så är V40 2,0t en trevlig bil med bra prestanda trots 165hk. Enligt mig en rätt problemfri bil, men kolla bromsoken bak, handbroms, hur oljan ser ut, hur kylvätskan ser ut, om den går tyst och stadigt på vägen utan klonk i framvagnen. Det är väl som vid alla bilköp. Kolla så mycket som möjligt och testa allt.
av kvamen
sweddan skrev:Hej

Ja, den har turbo. Att fråga om en bil krånglar mycket kan ingen svara på. Oavsett om du har en Ferrari eller en Volvo så kommer det alltid dyka upp problem och saker som måste lagas. Om bilen är välservad, det finns papper på det som är bytt medmera så är det bra. Om den har gått omkring 13000mil så antar jag att kamrem samt vattenpump är bytt. Kolla när den är bytt. År och miltal när den byttes. Papper ska finnas på det annars kan man avstå. Om man inte vill byta det själv förstås.

Överlag så är V40 2,0t en trevlig bil med bra prestanda trots 165hk. Enligt mig en rätt problemfri bil, men kolla bromsoken bak, handbroms, hur oljan ser ut, hur kylvätskan ser ut, om den går tyst och stadigt på vägen utan klonk i framvagnen. Det är väl som vid alla bilköp. Kolla så mycket som möjligt och testa allt.

Kamrem+v-pump är bytt för ca 1000 mil sedan så där är det lugnt! Tänkte mer på turbon, när den brukar pajja om bilen är normalt körd och välservad?
Användarvisningsbild
av sweddan
kvamen skrev:
sweddan skrev:Hej

Kamrem+v-pump är bytt för ca 1000 mil sedan så där är det lugnt! Tänkte mer på turbon, när den brukar pajja om bilen är normalt körd och välservad?

Ok. Det var ju bra. Kan säga att på min förra S40 2,0t med steg 2 ifrån BSR så satt originalturbon kvar när jag sålde den.
Då hade den gått 30 000mil.
Varav ca 12000mil med trimmet/chippet. Allt beror på hur bilen är skött. Så, nej. Turbon ska inte vara någon fara med dem miltalen.
Användarvisningsbild
av Grovsnus
Passerat 30 000 mil och orginalturbon putter på fint. Dock har jag som någon tidigare sagt i tråden problem med klonk i framvagn, troligt fjäderbensfäste. En trygg och komfortabel bil annars som ägts sedan 2007. Inga större problem de 17 000 milen.
Kamrem byttes i december så äter inte rosten(mest skönhetsrost på medre delar av dörrar och framskärmar) upp den förjänar den 10-15 000mil till i våran ägo.
Köp av V40

Hade börjat med att skumma igenom dessa tr&ar[…]

Larmsystem

Är förmodligen batteriet i larm sirenen […]

Byta nedre slang till intercooler

Ta en spik eller något lämpligt o forma[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Du behöver en bättre läsare men vid[…]